Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Leverer et knallsterkt Q3-resultat: Kid er i medvind

Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Det skorter ikke på betalende kunder i Kid-butikkene.

ANNONSE

Kid var tidlig ute og varslet i oktober hvordan resultatet fra det tredje kvartalet ville se ut. Prognosene lød slik: inntektene økte med 12,1 prosent til 830,9 millioner kroner, hvorav nettsalget stod for 11,7 prosent av det totale salget.

Torsdag morgen står imidlertid den offisielle rapporten klar, og antagelsene viste seg å være korrekte. Omsetningen ender i tredje kvartal på 830,9 millioner kroner. Resultatet, før skatt, viser 118 millioner kroner – en økning på hele 76,7 millioner sammenlignet med tilsvarende periode i fjor.

Driftsresultatet (ebitda) når rekordhøye 241,4 millioner kroner i kvartalet. Dette er en økning på 98,7 millioner mot samme kvartal i fjor, en økning på nærmere 70 prosent

Veksten i kvartalet ble drevet av økt kundetrafikk og størrelse på handlekurvene, og vi var vitne til en robust vekst på tvers av alle prisnivåer, skriver selskapet i en kommentar i rapporten.

Suksess med nytt konsept

Det legges til at deres konsepter, blant annet den nye Extended-kolleksjonen, virkelig har falt i smak hos kundene. Inntektene fra nye kategorier introdusert etter 2017 utgjorde mer enn 93 millioner kroner i tredje kvartal, en vekst på rundt 30 prosent sammenlignet med fjoråret.

Extended-konseptet ble lansert i Norge i fjerde kvartal 2022, og har gitt lønnsom vekst både på nett og i fysiske butikker. På bakgrunn av dette har vi besluttet å øke antallet Extended-butikker fra dagens fem pilotbutikker til totalt ti butikker i Norge, og å åpne tre nye Extended-butikker i Sverige, skriver selskapet.

For Kid Interiør steg inntektene med 13,1 prosent til 517,8 millioner kroner i tredje kvartal. Salget fra nettbutikken økte med hele 45,5 prosent mot tilsvarende periode i fjor og leverte inntekter på 50,8 millioner kroner.

For Kids svenske virksomhet, Hemtex, steg inntektene med 10,5 prosent til 313,1 millioner kroner. Også her øker nettsalget, med 11,2 prosent mot tilsvarende periode i fjor. Nettbutikken omsatte for 46,3 millioner kroner.

Del artikkel: