Posten Norge har meddelt at de fortsetter sin levering av både post, pakker og varer i Norge som normalt til tross for situasjonen med coronautbruddet. Det samme rapporter også PostNord og den norske hjemleveringstjenesten Helthjem.
Foreløpig er også grenser mellom land i Europa og Norge åpne for godstrafikk, men både Posten og PostNord meddeler at situasjonen raskt kan endres.
Det er en ekstraordinær situasjon og vi følger situasjonen nøye fra time til time. Vi etterstreber å levere alt gods som normalt, og vi opplever foreløpig lite forsinkelser. Men omfanget av endrede rammebetingelser er i rask endring, sier Bjørn Thorvaldsen, pressekontakt i PostNord, til Ehandel.
Posten Norge bekrefter også at levering fra utenlandske netthandelsaktører til Norge går som normalt, men at begrensninger i flytrafikken gjør at Posten ikke tar i mot post fra norske avsendere, som skal til andre land enn det de kan levere til. Per i dag kan Posten sende post til alle land innenfor EU og følgende land utenfor EU: Arabiske Emirater, Australia, Brasil, Canada, Hong Kong, Storbritannia, Island, Israel, Japan, Korea (Rep.), Liechtenstein, New Zealand, Filippinene, Singapore, Sveits, Thailand og Tyrkia. Driftsstans er derimot ikke et tema.
Driftsstans har ikke vært tema, så foreløpig er det ingen grunn til bekymring. Leveranser fra utenlandsk netthandel fungerer i det store bildet normalt, men det kan oppstå forsinkelser, sier Kenneth Pettersen, pressekontakt i Posten Norge.
Både Posten og PostNord har tett kontakt med sine internasjonale samarbeidspartnere angående situasjonen.
LES OGSÅ: Hjemleveringsbransjen merker trykket: "Kan gi kraftig boost"
Økt hjemlevering
Hos Helthjem fungerer også leveringen av pakker, brød fra Morgenlevering og medieprodukter helt hjem til kunden som vanlig. De har ikke opplevd noen større driftsforstyrrelser foreløpig.
Vi har iverksatt gode preventive tiltak gjennom hele verdikjeden i tråd med FHI sine anbefalinger, og lagt gode beredskapsplaner om noe skulle inntreffe. Vi har god kapasitet til å takle den økte etterspørselen, både fra eksisterende og potensielt nye kunder, sier Anders Angen, daglig leder i Helthjem.
Hjemleveringstjenesten oppfordrer sine brukere til å utvise god håndhygiene når man håndterer produkter og virksomheter til å ta forholdsregler i tråd med hva FHI har kommunisert.
Ta alle forholdsregler i egen drift for å følge FHIs anbefalinger rundt personlig hygiene, renhold og minimere personlig nærhet for å holde eget personell friskt. Vi i Helthjem leverer primært hjem til postkasse/dør, hvor det ikke er noen interaksjon mellom bud og mottakere. FHI har også uttalt at det er usannsynlig med smitte via emballasje fra netthandel, så vi som bransje har et viktig samfunnsoppdrag for å sikre varer til folket. Vi anser sannsynligheten for full stans hos oss som svært liten, men forsinkelser kan oppstå om utbrudd av Corona-smitte i vårt logistikkapparat, sier Angen.