Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Lightup.no fyller 10 år - feirer med 34 millioner

Justin Hebbinghaus, Lisa Hansen, Martin Erlandsen og Henning Sundt i Lightup.no.
Foto: Lightup.no
therese.karlsrud.haugen

"Kan se tilbake på et meget spesielt år med et smil om munnen"

ANNONSE

Da Martin Erlandsen startet opp nettbutikken Lightup.no i 2010, regnet han med å selge for 2-3 millioner i året. Når selskapet nå fyller 10 år i oktober har det passert 25 millioner kroner og ligger samtidig an til 34 millioner kroner totalt for 2020. 

Lightup.no, som selger alt av belysning til hus og hytte på nett, har blitt kåret til Gasellebedrift av DN flere ganger. De siste årene har selskapet også inngått samarbeid med Elektroimportøren og åpnet for B2B Handel samt svensk nettbutikk. 

Jeg startet opp Lightup.no som et hobby prosjekt ved siden av min jobb som elektriker og mye har jo forandret seg siden den gang. Den største forskjellen vi ser at kundene har høyere forventninger. Naturlig nok. Til rask levering, raskere respons og kundeservice. I tillegg er flere mer prisbevisste og det er noe dyrere å drive en god nettbutikk, fordi vi må investere mer i markedsføring, verktøy osv. Men det er jo dette som gjør det moro da, sier Erlandsen til Ehandel.

"Livet og jobb ble brått satt på vent"

Selskapet har mange spennende prosjekter på blokka og sitter og planlegger i disse dager rekkefølge for hva de synes er viktigst. Erlandsen meddeler imidlertid at den svenske satsingen er lagt på is.

Vi liker å teste ut ideer og mindre prosjekter - litt løpende og få litt respons - fremfor og rulle ut store "ferdigtygde" prosjekt. Vi er jo ikke så mange folk, så vi må nesten gjøre det litt på den måten også. Fordelen er at vi klarer å snu oss raskt og lærer raskt. I fjor valgte vi å legge test-prosjektet i Sverige på is, rett og slett fordi vi fikk langt mer igjen ved å legge mer fokus på en lønnsom vekst i vår norske nettbutikk. Siden da har vi hatt en meget god vekst i Norge og jobbet smartere med lønnsomhet og brukt mer ressurser på å opprettholde en god kundeservice, sier Erlandsen.

I år har Lightup.no hatt en vekst på 50 prosent og ansatt flere medarbeidere til teamet, som nå består av fire personer. Men det siste året har ikke bare vært enkelt. I tillegg til et år preget av corona har det også vært utfordringer på privaten, som har påvirket livet og jobben.

Det har vært et kjempe spesielt år for oss alle, men nesten samtidig som corona-utbruddet i Norge fikk jeg diagnosen kreft som gjorde at mange planer raskt ble endret. Livet og jobb ble brått satt på vent og jeg ble sykemeldt over lang tid. Det er da man virkelig ser verdien i å ha flinke ansatte som stepper opp og trår til ekstra i spesielle situasjoner. Ekstra utfordrende var det at vi på dette tidspunktet hadde en eksplosiv vekst og var avhengig av kun èn ansatt. Nå nærmer vi oss slutten av 2020 og jeg er kommet ut av behandlingen i god behold, butikken har en sterk vekst og jeg kan se tilbake på et meget spesielt år med et smil om munnen.

Forbereder Black Week

Nå som det mørkner ute er det en ekstra viktig periode for Lightup, som forbereder seg til årets Black Week. Samtidig er neste steg å investere ytterligere i systemer og utvalg.

Akkurat nå forberedes Black week og vi er samtidig i gang med en spennende strategiprosess, der vi jobber med en mer langsiktig plan for den videre lønnsomme veksten vi skal ha fremover. Det som allerede er klart, er at vi ønsker å akselerere farten på investeringer knyttet til forbedring av nettbutikken, systemer og et bredere utvalg av kvalitetsprodukter. Det vil med andre ord bli nok å ta tak i fremover også. Vi håper virkelig kundene vil oppleve at vi hele tiden blir bedre..også de neste 10 åra!

Del artikkel: