Lindex presenterer i dag sin regnskapsrapport for det tredje kvartalet. Der viser de en sterk salgstilvekst i både fysiske samt digitale kanaler.
Målt i lokal valuta økte Lindex salget med 4,9 prosent i løpet av tredje kvartal. Målt i svenske kroner var tilveksten på 7,5 prosent.
Samtidig viser kleskjeden til et driftsresultat på 307 millioner svenske kroner, en forbedring med 30,1 prosent sammenlignet med tilsvarende periode i fjor.
Vi øker salgsinntektene i alle forretningsområder, men dameklær har økt mest med en vekst på 8,9 prosent i løpet av kvartalet. Det er også fint å se at vi fortsetter å vokse med både nye og aktive kunder, og at vi øker det gjennomsnittlige kjøpet til tross for tider med redusert kjøpekraft, sier CEO i Lindex, Susanne Ehnbåge, i en kommentar.
Netthandelen leverer
I rapporten konstaterer moteselskapet at salget i fysisk butikk økte med 3,2 prosent mens selskapet vokser 13,8 prosent på nett. Totalt stod den digitale flaten for 19,4 prosent av alt salget i kvartalet, til sammenligning var tilsvarende tall 17,8 prosent i samme periode i fjor.
Vi fortsetter salgsveksten vår både i fysiske butikker og de digitale kanalene våre, og sammen med styrkede marginer og kostnadskontroll leverer vi et sterkt forbedret resultat både for tredje kvartal og de første ni månedene, sier Ehnbåge.
Tar vi en titt på årets første ni måneder har Lindex økt salget med 2,6 prosent og 3,7 prosent målt i svenske kroner. Driftsresultatet er opp til 781 millioner kroner, en økning på 10,2 prosent sammenlignet med i fjor.