ANNONSE

Lindex om det tøffe året: ”Det har vært en skikkelig utfordring”

therese.karlsrud.haugen

Leverer dog et godt resultat.

ANNONSE

Rask digital vekst i tillegg til kostnadsbesparende tiltak, ble i følge Lindex redningen for 2020. Til tross for et turbulent år har moteselskapet klart å holde et stabilt helårsresultat. Dette kommer frem i salgstallene Lindex la frem i dag for 2020 og fjerde kvartal.

Det har vært en turbulent tid, definert av den globale koronasituasjonen med restriksjoner, redusert trafikk til butikker og periodisk stengte butikker i de fleste salgsmarkedeng. Det har vært en skikkelig utfordring, men vi har også lært og oppnådd mye. Jeg er stolt av hvor raskt vi har klart å tilpasse oss den sterke digitale veksten, og hvordan vi klarte oss med de rette prioriteringene, effektive handlingene og det fantastiske bidraget fra alle de engasjerte medarbeiderne som bar situasjonen sammen. Vi rapporterer et helårsresultat for 2020 som nesten er på samme nivå som fjorårets meget sterke resultater, sier administrerende direktør, Susanne Ehnbåge, i en pressemelding.

LES OGSÅ: Lindex doblet salget på nett: "Har vært avgjørende"

Driftsresultatet for 2020 var på 323 millioner svenske kroner, til sammenligning mot 2019 hvor det var på 340 millioner svenske kroner. Selskapet opplevde en salgsøkning på 103 prosent på nett for hele året, og på 145 prosent for det fjerde kvartalet. Det digitale salget utgjorde 15,6 prosent av den totale omsetningen. I 2019 lå nettsalget på 6,6 prosent.

Med vårt konkurransedyktige og mer bærekraftige tilbud har vi fått markedsandeler i alle de nordiske salgsmarkedene. Vi ønsker å se fortsatt økt klarhet i motekonseptene våre, og vi tar ytterligere skritt for å utvikle Lindex-merkevaren, sier Ehnbåge, og fortsetter:

For å holde oss sterke, og for å sikre et motstandsdyktig selskap, fortsetter vi med sterke investeringer i den digitale utviklingen, integrasjonen av salgskanalene og optimaliseringen av butikkporteføljen. Hvordan vi håndterer og skaper verdi for kundene våre er avgjørende for suksessen vår, der innovasjon og bærekraft, fra alle sider, er sentralt for oss.

Moteselskapets totale salg for 2020 falt med 10,9 prosent i lokal valuta. Lindex viser en bedre salgsvekst enn markedet for både 2020 og det fjerde kvartalet for alle de nordiske salgslandene.

Del artikkel: