I første kvartal av 2021 leverer Lindex et forbedret resultat. I salgstallene Lindex la frem i dag kommer det frem at den digitale veksten i tillegg til kostnadsbesparende tiltak har bidratt det økte resultatet - og moteselskapet fortsetter å vise en bedre salgsvekst enn resten av markedet.
Til tross for en tung start på 2021, med stadige utfordringer for våre fysiske butikker med periodiske nedstengelser i de fleste av salgsmarkedeng våre, restriksjoner og redusert trafikk, har Lindex klart å justere driftsresultatet i første kvartal, sammenlignet med både 2019 og 2020. Den positive utviklingen viser at våre handlinger og anstrengelser har hatt en vellykket effekt, og at den fantastiske fleksibiliteten, bidraget og engasjementet til de ansatte har vært hovedgrunnen til suksess, sier Susanne Ehnbåge, administrerende direktør i Lindex, i en pressemelding.
LES OGSÅ: Lindex om det tøffe året: "Det har vært en skikkelig utfordring"
Driftsresultatet for januar-mars 2021 økte med 33 millioner svenske kroner, og det justerte driftsresultatet økte med 88 millioner svenske kroner. Det totale salget på nett økte med 193 prosent i løpet av første kvartal, og det digitale salget utgjorde 28,7 prosent av moteselskapets totale salg. Til sammenligning utgjorde det digitale salget 9,2 prosent av det totale salget for samme periode i fjor.
Vi fortsetter å hente markedsandeler i alle de nordiske salgsmarkedene, og vårt høyt anerkjente og mer bærekraftige barnekolleksjon var Lindex' sterkeste forretningsområde, med en salgsøkning på 13 prosent i kvartalet. Nettsalget vårt ble nesten tredoblet i løpet av første kvartal og mer enn firedoblet sammenlignet med samme periode i 2019, noe som er en fantastisk utvikling. Den digitale utviklingen har blitt forsterket, og vi fortsetter med de strategiske investeringene våre for å gi kundene våre en enda mer inspirerende handleopplevelse, sier Ehnbåge.