Det er spådd at markedet for second hand kommer til å vokse betydelig fremover. Derfor er det kanskje ikke så rart at dette har blitt en stor trend blant moteselskapene, som for eksempel Zalando og NA-KD. Nå er det Lindex sin tur.
I dag tilbringer mengder av klær mesteparten av levetiden sin hengende i et skap uten å bli brukt. Hos Lindex ønsker vi å oppmuntre til og gjøre det enklere for våre kunder å være en del av endringen. Med second hand kan vi gi kundene våre muligheten til både å levere inn klær som ikke brukes lenger, og til å kjøpe plagg som har vært andres høyt skattede favoritter, sier Anna-Karin Dahlberg, Head of Sustainability i Lindex, i en pressemelding.
I samarbeid med Fretex vil utvalgte second hand-plagg til dame, bli solgt i Lindex sin nyeste butikk på Byporten i Oslo. De utvalgte second hand-plaggene vil inneholde klær fra både Lindex-kolleksjoner og designsamarbeid.
Konseptet har allerede blitt kjørt som et pilotprosjekt i Sverige, hvor Lindex har lansert et innsamlingsprogram for ytterklær til baby og barn der kundene kan sende inn plagg og motta en belønning. De innsamlede plaggene vil i løpet av høsten bli solgt i noen utvalgte Lindex-butikker i Sverige.
Det er en sirkulær forretningsmodell som forlenger levetiden til klærne våre, og som gjør det totale tilbudet vårt enda bedre for å dekke kundenes behov, både i dag og i morgen. En vinn-vinn-situasjon for kunden og for klimaet, sier Dahlberg.
Lindex har som mål å redusere CO2-utslippene i hele verdikjeden med 50 prosent innen 2030.