Salget til Lindex raste i mars og kleskjeden måtte iverksette en krisepakke, hvor butikker i størstedelen av moteselskapets markeder måtte stenge. I dag presenterer selskapet resultat og omsetning for andre kvartal.
Omsetningen i april og mai falt med 28 prosent i lokal valuta, som førte til en omsetningsreduksjon i andre kvartal på 18 prosent i lokal valuta. Driftsresultatet endte på 167 millioner svenske kroner, ned fra 197 millioner kroner i 2019.
LES OGSÅ: Salget raste for Lindex i mars: "Situasjonen paralyserte industrien"
Det har vært en kontinuerlig utfordrende periode med stengte butikker i de fleste av våre 18 markeder i løpet av våren, sier konsernsjef Susanne Ehnbåge, i en pressemelding.
Moteselskapet har imidlertid fått en sterk økning på nett med 102 prosent vekst i andre kvartal. Lindex' andel av den totale omsetningen på nett var 16,2 prosent i løpet av kvartalet, sammenlignet med 6,6 prosent i samme periode året før.
Rask implementering og effektive kostnadsbesparende handlinger samt sterk digital vekst gjorde det mulig for oss å redusere påvirkningen. Vi rapporterer et resultat for andre kvartal som ser bra ut sammenlignet med fjorårets svært sterke resultat, spesielt i lys av dagens situasjon.
For å støtte den sterke veksten på nett og endringene i kundeatferden har Lindex omstilt virksomheten raskt.
I løpet av kvartalet har e-handel doblet seg og til og med tredoblet seg i mange av markedene våre. Det er også gledelig å se at de fysiske butikkene begynner å ta seg opp igjen, med omsetningen i juni på samme nivå som året før, til tross for at vi hadde stengte butikker i noen av markedene våre. For å posisjonere oss og holde oss godt i gang fremover fortsetter vi å utvikle det sterke tilbudet vårt til kunder, samtidig som vi jobber videre med strategiske investeringer innen digital utvikling, salgskanalene våre og bærekraft, sier Susanne Ehnbåge.