ANNONSE

Lindex vokser digitalt: ”Har nesten tredoblet resultatet vårt”

Lindex doblet resultatet - lønnsomheten økte på alle markeder
Konsernsjef i Lindex, Susanne Ehnbåge.
therese.karlsrud.haugen

Nå står Kina for tur.

ANNONSE

Sterk digital vekst og god kostnadskontroll har vært med på å øke resultatene til Lindex, som leverte et driftsresultat på 369 millioner svenske kroner i 2019. Det var opp fra 312 millioner kroner i 2018.

Vi er veldig fornøyd med den sterke utviklingen vår i 2019, som endte med en fin salgsøkning. I løpet av de siste to årene har vi nesten tredoblet resultatet vårt, noe som gjenspeiler den gode veksten til Lindex. De strategiske investeringene våre og engasjementet til alle de ansatte har vært sentralt i den vellykkede utviklingen vår, sier konsernsjef i Lindex, Susanne Ehnbåge, i en pressemelding. 

Lindex økte sitt totale salg i svenske kroner i 2019 med 0,8 prosent, mens sammenlignbare salgstall økte med 1,2 prosent i lokal valuta. Under fjerde kvartal økte salget med 0,3 prosent i svenske kroner, mens sammenlignbare salgstall økte med 0,9 prosent i lokal valuta.

Moteselskapet fortsette altså veksten på nett, og kan rapportere en omsetningsøkning her på 24,3 prosent og 16 prosent for fjerde kvartal. Samtidig skal også snittkjøpet, antall besøkende og kunder ha økt.  

LES OGSÅ: Motegründere gikk fra null til 100 millioner - nå skal klærne leies ut

Kina-planene består

Lindex har dessuten en spennende tid i møte og har store ambisjoner for å vokse globalt, både i sine egne kanaler og i samarbeid med andre. For kort tid siden ble det blant annet kjent at selskapet begynner å selge klær hos Zalando.

Vi står ovenfor et interessant og begivenhetsrikt 2020. Vi utvikler stadig tilbudet vårt og har akkurat lansert den nye interiørkolleksjonen vår Lindex Baby Home. Vi optimaliserer tilbudet vårt basert på kundenes innsikt og behov, og vi kommer til å fortsette og utvikle tydelige motekonsepter. Vi fokuserer på å utvikle og styrke butikknettverket vårt ytterligere i tillegg til vår digitale vekst. Samarbeidet vårt med Zalando og nettlanseringen i Kina er viktige milepæler i Lindex’ globale utvidelse, sier Susanne Ehnbåge.

Planene om netthandel i Kina dempes altså ikke, til tross for Coronaviruset.

Vår planlagte lansering av Lindex på nett i Kina er per dags dato uforandret. Vi har kontinuerlige vurderinger og følger og evaluerer hendelsesløpet daglig, sier Kristina Hermansson, kommunikasjonssjef i Lindex, til vår søsternettside Ehandel.se.

Del artikkel: