Markedsplasser. Mange mener det er fremtiden, men samtidig er det selvfølgelig litt skummelt å begynne å selge gjennom “noen andre”. Men har du for eksempel egne merkevarer og ønsker å kapre nye kunder i hjemlandet ditt, eller utenlands, så kan det være fornuftig å prøve å nå ut gjennom andres eksisterende nettverk.
For merkevarer og retailere som vil ha tilgang til skalerbare ekspansjonsmuligheter i Europa, er markedsplasser et utmerket verktøy for å oppnå nettopp dette. Markedsplasser som Zalando, Amazon og About You har logistikknettverk med høy dekningsgrad i Europa hvilket gjør markedsplasser til et ressurseffektivt verktøy for ekspansjon og internasjonalisering, sier Emelie Wallin, markedsplassekspert hos Omniarch.
Uansett hva man synes om markedsplasser så er de kommet for å bli. Amazon meddelte senest i går at tredjepartsselgere nå står for 60 prosent av deres “unit sales” i e-handelen. Markedsplassen er altså definitivt en kraft å regne med.
De fleste e-handlere kjenner nok til både Amazon og CDON, men det finnes jo mildt sagt flere alternativer om du vil nå ut via markedsplasser. Med hjelp fra Wallin har vi laget en liste over markedsplassene som er aktive i Norden. Det er selvfølgelig bare å rope ut dersom du ser at vi savner noen på lista.
Aktive markedsplasser i Norden:
- About You
- Afound
- Amazon
- CDON
- Etsy
- Fruugo
- Fyndiq
- H&M
- Joom
- Miinto
- NK
- Spartoo
- Stadium
- Tradera
- Wish
- YOOX
- Zalando
- Åhléns
- Elkjøp
- Let's deal
(Fet skrift = har også dekning i Europa)
Fremover kan vi også se på markedsplasser i Europa, som selvsagt er en god del flere. Noen store aktører der er blant annet polske Allegro og tyske Otto.
Noen markedsplasser kan man handle fra uansett hvor sluttforbrukeren bor (for eksempel Amazon) avhengig av produkt. Men, om vi kun ser på dekningsgraden blant EU-land, har YOOX høyest lokal dekningsgrad for sluttforbrukeren (96 prosent) etterfulgt av Spartoo (79 prosent) og About You (63 prosent). Flest antall besøkende i mars 2023 hadde Amazon (1,4 milliarder) etterfulgt av Allegro (217 millioner), Zalando (140 millioner) og Otto (60 millioner), meddeler Wallin.