ANNONSE

Livsstil førte til gründerskap: “Vi ønsker å engasjere“

Megan strand, gründer av Uwrapped.no
Mona Hauglid Foto
Linn Adine Andersen

Storsatser både på nett og i butikk.

ANNONSE

Mangelen på alternativer ble løsningen for Megan Strand. Etter at både hun og omgangskretsen slet med å finne alternativer til engangsplast og unødvendig emballasje, bestemte hun seg for å gjøre noe med det selv. Og slik ble Unwrapped til, sørlandets første zero-waste butikk, som åpnet i Arendal i 2017.

Mange av vennene mine lette etter bedre løsninger, men syntes det var vanskelig å finne nettopp dette. Og slik ble Unwrapped til. Produktene våre er enten lokale, frie for plastikk, eller økologiske. Noen ganger alle tre, forteller Megan Strand, gründer av Unwrapped, til Ehandel.

Selskapet har nå sitt konsept i tre fysiske butikker, i Arendal, Kristiansand og Skien, i tillegg til nettbutikken unwrapped.no. Gründeren har syv ansatte, og enda flere i sommersesongen. I nettbutikken finner man produkter som skal gjøre det enklere å leve et emballasjefritt liv, men også matvarer som bønner, nøtter og mel. I butikkene fås disse emballasjefritt, og man kan frakte det hjem i egne glass og krukker.

Hvert år utvider vi på en ny måte, det første året startet åpnet vi vår Kristiansand-lokasjon, året etter åpnet vi nettbutikken, og på tredje året måtte vi plutselig ta over en kafé vi samarbeidet med - midt i pandemien. Hvert år har resultatet økt med rundt 20 prosent og vi opererer med positive resultater. Vi har ennå ikke tallene klare for 2020, men tror vi til tross for et ekstremt krevende år, vil ha resultater på pluss-siden, sier Strand.

LES OGSÅ: Norsk gründer-duo vil satse internasjonalt med bærekraftig klesmerke

Vil engasjere og inspirere

Unwrapped har flere samarbeidspartnere og har et sterkt ønske om å engasjere være en del av et større samfunn. Sammen med Impact Hub Agder ser Strand på mulighetene for å utvide til flere lokasjoner i Norge. Universitetet i Agder har ved flere anledninger invitert gjengen i Unwrapped for å diskutere med internasjonale masterstudenter om bærekraftige bedrifter, og delta i prosjekter som "Climathon".

Vi har veldig sterk tro på våre samarbeidspartnere. Vi vil ikke å være en bedrift som sitter innenfor de fire veggene i butikken sin med et manglende ønske om å samhandle med lokalsamfunnet. Vi ønsker å være engasjerte -  å engasjere og inspirere andre. Det er viktig at vi tar en aktiv rolle i stedet for en passiv rolle i vårt samfunn, sier Strand.

Internasjonalt nettverk

Strand forteller at det er mange som tar kontakt med dem, og at hun dermed ser det som et ansvar å samarbeide og bidra på alle måter de kan. Selskapets første butikk åpnet i Torvgata 7 i Arendal, hvilket er et co-working space og et bærekraftshus. Etter to år ble huset akseptert som en del av det internasjonale Impact Hub nettverket, et globalt nettverk hvor gründere og innovatører jobber sammen for å realisere sine idéer for et bærekraftig samfunn.

Vi har tenkt på å åpne flere butikker, og vil gjerne fokusere på Norge og å jobbe på en inkluderende og samarbeidende måte. Foreløpig planlegger vi å ekspandere sammen med Impact Hub Agder. Impact Hub er basert i Agder, og er for øyeblikket også på plass i Kristiansand og Arendal. De har planer om å ekspandere til Lillesand og har rettigheter til å åpne flere steder fra Stavanger til Oslo, forteller Strand.

Fjoråret har satt sine spor også hos Unwrapped, men til tross for stengte dører bare en uke etter åpning av butikk nummer to, har det sett ut til å gå mer enn bra. Med hjemlevering til kunder, økning i nettsalget og en sterk julesesong, er gründeren fornøyd. Det kommende året ligger fokuset på nett.

Vårt mål er å øke salg i nettbutikken. Vi ønsker å gjøre dette gjennom inspirasjon og informasjon til våre følgere, både gjennom nettbutikken og sosiale medier, avslutter Strand.

Del artikkel: