Etter kraftig vekst i netthandelen gjør Posten og Bring nå store investeringer i det som skal bli Norges største fullautomatiserte lagerløsning.
Lageret skal bygges i et lokale på 36 000 kvadrameter på Berger utenfor Oslo. Dette skal øke effektiviteten og redusere leveringstiden kraftig slik at netthandlere vil få pakker levert på døren bare timer etter at handelen er utført på nettet.
Dette er en av flere viktige komponenter i vår strategiske satsing for å tilby en mer komplett netthandelsløsning i Norden, sier Per Öhagen, konserndirektør for e-handel og logistikk i Posten Norge, i en pressemelding.
I den nye lagerløsningen vil nye digitale løsninger og automatiserte prosesser ta hånd om all logistikk fra kunden har trykket på kjøpsknappen i nettbutikken til varen leveres. Her vil det bli plukket, pakket og kjørt ut pakker til netthandlere på hele Østlandet frem til klokken ni på kvelden.
Det ligger høye ambisjoner bak satsingen som er viktig for å styrke konkurransekraften til våre kunder og spesielt i kampen mot internasjonale nettgiganter. Den nye fullautomatiserte lagerløsning kombinert med våre fleksible leveringstjenester vil styrke kundeopplevelsen og redusere leveringstiden samtidig som det styrker leveringskvaliteten for nettbutikkene.
Det er Swisslog og Tiqqe som står for teknologien. I følge DN investerer selskaper 100 millioner i den nye løsningen.