ANNONSE

Lojaliteten er høy når vi handler mat på nett

Jacob Tveraabak, konsernsjef i StrongPoint.
therese.karlsrud.haugen

Norske dagligvarekjeder kan ha en kjempefordel, mener ekspert.

ANNONSE

Nye funn viser både høy grad av lojalitet og betalingsvillighet blant kunder som handler dagligvarer på nett. Det betyr at de fleste kunder som handler mat på nett ønsker å returnere til den samme nettbutikken de har handlet i før. Dette kommer frem i en fersk undersøkelse som det norske teknologiselskapet StrongPoint har fått gjennomført av Norstat.

Av over 1000 respondenter har 82 prosent av de som handler mat på nett svart at det er usannsynlig eller svært usannsynlig at de vil bytte til en annen nettbutikk. Samtidig skal den latente etterspørselen og betalingsvilligheten for dagligvarer handlet på nett være nesten like stor utenfor Stor-Oslo som i Oslo. Disse funnene burde på fart på norske dagligvarekjeder, mener StrongPoint-sjef Jacob Tveraabak.

Mange tenker nok at kunder er mer illojale på nett, men det er gjerne når de handler varer de kjøper sjeldent som for eksempel elektronikk. Når det gjelder dagligvarer er det litt annerledes, fordi kunder som handler på nett handler cirka én gang i uka og det sitter derfor langt inne å bytte. Derfor må norske dagligvarekjeder være raskt ute med å kapre kundene først, sier Tveraabak, som er konsernsjef i StrongPoint, til Ehandel.

Etter coronautbruddet har dagligvarehandel på nett fått en kraftig opptur. I Norge har aktører som Kolonial, Meny.no og Godtlevert rapportert rekordtall i mange måneder på rad.

Tveraabak synes ikke norske dagligvareaktører skal la seg skremme av spørsmålet rundt lønnsomhet, men tror konsekvensene vil bli mer dramatiske for dem som blir stående igjen uten et netthandelstilbud.

Dagligvareaktører med butikknettverk over vårt langstrakte land har en kjempefordel sammenlignet med rene netthandelsaktører. De kan bruke butikkene som logistikksentre til plukk og pakk. Men det nytter ikke å komme med nettbutikk når markedet allerede står for 10 prosent av norsk dagligvarehandel i henhold til den høye lojaliteten av dagligvarer på nett.

"Kan komme giganten i forkjøpet"

Nå som Amazon er i ferd med å innta Sverige er det stor spenning knyttet til hvilke planer den amerikanske nettgiganten har for Norden generelt. Ikke minst rundt hvilke bransjer selskapet kommer til å satse på.

Tverabaak har liten tro på at Amazon kommer med dagligvarer i første omgang, men ser ikke bort i fra at det kan komme på sikt.

Jeg er ganske trygg på at Amazon ikke kommer til å selge dagligvarer i Norden med det første, da dette er en mye mer kompleks kategori enn andre varegrupper. Når Amazon har lansert på andre markeder har selskapet ofte begynt med bøker og elektronikk, men etterhvert utvidet til dagligvarer og andre varegrupper. Derfor har norske dagligvarekjeder en stor mulighet til å komme giganten i forkjøpet nå, som de fortsatt har vind i seilene med færre restaurantbesøk, stengt grensehandel og mindre konkurranse.

Del artikkel: