Blivakker-konkurrenten fra Sverige fortsetter å vokse i Norge - et marked som nå står for nesten en fjerdedel av selskapets totale omsetning. Det kommer frem når Lyko rapporterer tallene for andre kvartal og første halvår 2021.
Etter en vekst på 21,2 prosent endte omsetningen i andre kvartal på 528,5 millioner svenske kroner, rundt 538 millioner norske kroner.
Jeg er stolt over å oppsummere 21,2 prosent total vekst og 23,8 prosent vekst på nett i andre kvartal. Da vi kom inn i kvartalet, møtte vi enorme sammenligningstall på nettet sammenlignet med året før, og det var stor usikkerhet rundt kundestrømmen i butikkene våre. Samtidig var vi optimistiske fordi vi hadde et bedre operativt utgangspunkt og et større adresserbart marked enn tidligere, sier Richard Lyko, gründer og daglig leder av Lyko, i en kommentar.
EBIT-resultatet landet på 23,4 millioner kroner, en forbedring fra 11,8 millioner kroner året før.
Dette er nok en gang et bevis på at modellen vår for lønnsom vekst ser ut til å fungere.
Åpner flaggskip-butikk i Karl Johan
Selskapet rapporterer også resultatene for første halvår, det vil si fra januar til og med juni, som viser en omsetning på 966,8 millioner kroner. En økning på over 200 millioner sammenlignet med tilsvarende periode i fjor.
Det er tydelig at det norske markedet blir stadig viktigere for Lyko, som nylig besluttet å åpne en Flaggship Store i Karl Johan i Oslo. I årets andre kvartal stod omsetningen i Norge for 24 prosent av selskapets omsetning.
Salget i Norge fortsetter å vokse kraftig og utgjorde over 24 prosent av selskapets totale salg i kvartalet. Salget utgjorde 129 millioner svenske kroner. Vi har sterk salgsvekst i alle våre markeder, og vi ser at vi får en klar respons i våre nye markeder i Europa, selv om det som forventes ennå ikke påvirker totalsummen i stor grad.
LES OGSÅ: Lyko storsatser i Norge: "Tar steget til neste nivå"