Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Lyko forteller om AI-revolusjonen: "Endrer den fundamentale adferden"

Rickard Lyko, adm. dir. og gründer i Lyko
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

I morges fortalte skjønnhetsgiganten og nettbutikken Lyko at de har investert i AI. En første tanke var at selskapet bare hoppet på trenden, men i gründeren Rickard Lykos uttalelser lå det dypere innsikter og avsløringer.

Blant annet innrømmet han at dagens netthandel ikke fungerer helt optimalt for butikker med enormt utvalg. Og han er ikke alene om å prøve å løse problemet med akkurat AI, for til og med giganten Amazon ser ut til å ta dette seriøst.

Vi tok en prat med Rickard for å få litt mer innsikt i tankene bak den nye AI-satsingen og hans avsløring om at netthandel i dag ikke fungerer helt optimalt.

Mange av AI-tjenestene som har kommet ut, er ment å spare kostnader, og det vil de sikkert også kunne brukes til. Men jeg synes det er enda mer interessant å se på hvordan de kan øke kundeopplevelsen og skape en bedre kjøpsopplevelse på nett, og komme nærmere den servicen vi lykkes med i butikk, sier Rickard Lyko til Netthandels søsteravis, Ehandel.se.

Å få bedre service på nett skal altså være en stor del av satsingen, men det er også mer å hente.

Det er her jeg synes AI virkelig endrer adferden på ordentlig. Vi har gjort mange oppdateringer av nettbutikken tidligere, med raskere sider og bedre søk og så videre. Men dette endrer den fundamentale adferden. Du kan ha en dialog og spørre om ting, og du kan få svar på trender og ting som vi ikke kjenner til.

Til e-handleres glede mener Rickard Lyko at vi kanskje ser en fremtid der dagens ofte krasse kategorisering ikke lenger er nødvendig. Fordi AI vil supplere nettbutikkenes egne data.

Den fjerner også hele denne kategoriseringen som man bruker mye tid på som e-handler. Det er ikke sånn at vi kommer til å slutte med det, men når kundene venner seg til å bruke AI, og den blir enda bedre, tror jeg det vil endre adferden i hvordan man samhandler med nettbutikken.

Logg inn for å fortsette lesingen

FÃ¥ tilgang til alt innhold - bli Netthandel Pluss medlem!

Del artikkel: