ANNONSE

Lyko hopper på AI-toget: "Største endringen siden vi startet"

Rickard Lyko, vd // Foto: Presse
Nettbutikkens nye guide i skjønnhetsjungelen.
Jimmy Andersson

Skjønnhetsgiganten Lyko har over 72 000 produkter i sortimentet sitt. Å finne fram blant alle disse produktene som kunde er kanskje ikke alltid så enkelt, men nå skal det bli litt lettere.

Nettbutikken kunngjør i dag at de har krydret sin mobile app med en AI-assistent som skal guide brukerne "i skjønnhetsjungelen".

ANNONSE

Brukeren starter en samtale med AI-assistenten og får personlige anbefalinger på produkter og rutiner basert på deres behov og preferanser. Lyko AI stiller oppfølgingsspørsmål for å kalibrere anbefalingen, som deretter genereres basert på all data fra Lykos hele produktsortiment, skriver selskapet i en pressemelding.

"Har vært begrensede"

Lykos nye og smarte assistent skal være basert på tjenesten GPT-4 fra Open AI og kan blant annet bruke kundens tidligere kjøpshistorikk og legge til produktene i handlekurven.

Dette er den største endringen som har skjedd siden vi startet selskapet i 2008. En kunde som trenger en sjampo har hatt problemer med å velge blant et online-sortiment på over 2000 ulike sjampoer, og besøket på lyko.com har sannsynligvis ikke ført til et kjøp, sier Rikard Lyko, vd og grunnlegger av Lyko.

Og han ser mange fordeler med AI for å håndtere det store utvalget av produkter i nettbutikken.

På nett har søkefunksjonene vært begrensede, og det er vanskelig å sortere blant alle produktene. Lyko Ai vil endre måten brukerne interagerer med nettplattformen og sortimentet vårt på. Forhåpentligvis vil dette føre til at kundene finner nye, spennende produkter og kategorier.

Del artikkel: