ANNONSE

Lyko passerer 3 milliarder: “Nå sikter vi mot neste milliard”

Rickard Lyko, gründeren av den svenske sminkesuksessen. // Foto: Lyko
Gladmeldingene kommer som perler på en snor i denne rapporten.
Linn Adine Andersen

Lyko står klare med fjorårets siste kvartalsrapport og dermed et resultat for helåret 2023. I løpet av året nådde den svenske sminkegiganten 22,8 prosent tilvekst – og over 3 milliarder svenske kroner i omsetning.

Vi lykkes med å oppnå hele 24 prosent tilvekst i kvartalet og 947,2 millioner i nettoomsetning, kommenterer gründer og Lyko-sjef, Rickard Lyko, i en melding tirsdag morgen.

ANNONSE

Videre legger han frem milepæl etter milepæl som ble nådd i løpet av fjoråret. Lyko summerer nemlig året med en rekordbra Black Week. Åpningen av deres flaggskipsbutikk ved Sergels torg i Stockholm skal ha gått over alle forventninger, og lager logistikk skal ha fungert optimalt – også under novemberuken hvor selskapet opplevde et enormt trykk.

Bruttomarginen synker imidlertid drøyt ett prosent i kvartalet, noe mindre for helåret. Dette er delvis grunnet et blandingsskifte mellom kategorier. Det er også tydelig at kundene i større grad ser etter tilbud, samtidig som vi klarer å vokse godt i kampanjeperiodene, sier Rickard Lyko.

Driftsresultatet (ebit) minsker i kvartalet til 21,7 millioner svenske kroner, ned fra 29,5 millioner samme kvartal året før, på grunn av en lavere bruttomargin, valutaeffekter og økte markedsføringskostnader, opplyser selskapet.

Vokser i alle kriker og kroker

Totalt leverte Lyko over 6,2 millioner ordre i løpet av 2023. Dette takket være en tilvekst på 21,6 prosent i Norden. Størst er veksten i Finland, hvor Lyko vokser med 121 prosent i fjerde kvartal, hvilket kommer godt med før butikkåpningen i Åbo som er planlagt til andre kvartal i år.

I Europa har våre landssjefer begynt arbeidet med å lokaltilpasse vår virksomhet for å treffe rett i de respektive markedene. I kvartalet resulterer det i en noe lavere tilveksttakt, men vi gjør det for å kunne skape en lønnsom virksomhet på lang sikt, sier Rickard Lyko.

I løpet av 2023 vokste Lykos egne varemerker og står i helåret for 6,5 prosent av selskapets totale omsetning.

Appen deres, som ble lansert i november 2022, stod i desembermåned for over 19 prosent av deres totalt online-salg. I samme måned hadde sminkegiganten 1,7 millioner besøkende i appen – mot 7,4 millioner besøkende i nettbutikken.

Det er med stolthet jeg oppsummerer kvartalet og hele året 2023, samtidig er fokuset på fremtiden og organisasjonen har mye spennende i pipelinen og nå sikter vi mot neste milliard, runder Lyko-gründeren av.

Del artikkel: