Videre legger han frem milepæl etter milepæl som ble nådd i løpet av fjoråret. Lyko summerer nemlig året med en rekordbra Black Week. Åpningen av deres flaggskipsbutikk ved Sergels torg i Stockholm skal ha gått over alle forventninger, og lager logistikk skal ha fungert optimalt – også under novemberuken hvor selskapet opplevde et enormt trykk.
Bruttomarginen synker imidlertid drøyt ett prosent i kvartalet, noe mindre for helåret. Dette er delvis grunnet et blandingsskifte mellom kategorier. Det er også tydelig at kundene i større grad ser etter tilbud, samtidig som vi klarer å vokse godt i kampanjeperiodene, sier Rickard Lyko.
Driftsresultatet (ebit) minsker i kvartalet til 21,7 millioner svenske kroner, ned fra 29,5 millioner samme kvartal året før, på grunn av en lavere bruttomargin, valutaeffekter og økte markedsføringskostnader, opplyser selskapet.
Vokser i alle kriker og kroker
Totalt leverte Lyko over 6,2 millioner ordre i løpet av 2023. Dette takket være en tilvekst på 21,6 prosent i Norden. Størst er veksten i Finland, hvor Lyko vokser med 121 prosent i fjerde kvartal, hvilket kommer godt med før butikkåpningen i Åbo som er planlagt til andre kvartal i år.
I Europa har våre landssjefer begynt arbeidet med å lokaltilpasse vår virksomhet for å treffe rett i de respektive markedene. I kvartalet resulterer det i en noe lavere tilveksttakt, men vi gjør det for å kunne skape en lønnsom virksomhet på lang sikt, sier Rickard Lyko.
I løpet av 2023 vokste Lykos egne varemerker og står i helåret for 6,5 prosent av selskapets totale omsetning.
Appen deres, som ble lansert i november 2022, stod i desembermåned for over 19 prosent av deres totalt online-salg. I samme måned hadde sminkegiganten 1,7 millioner besøkende i appen – mot 7,4 millioner besøkende i nettbutikken.
Det er med stolthet jeg oppsummerer kvartalet og hele året 2023, samtidig er fokuset på fremtiden og organisasjonen har mye spennende i pipelinen og nå sikter vi mot neste milliard, runder Lyko-gründeren av.