Den svenske sminkegiganten Lyko innleder året med kraftig tilvekst og økt lønnsomhet.
Omsetningen vokser med hele 23 prosent og ender på 680 millioner svenske kroner. Men den viktigste resultatforbedringen er ifølge Rickard Lyko at man har lykkes i å senke variable markedsføringskostnader.
Markedsføringskostnadene lander på 10,1 prosent sammenlignet med 13,7 prosent forrige år. Dette samtidig som vi fortsetter å investere i bred markedsføring og lykkes med å vokse betydelig raskere enn i forrige kvartal, sier Lyko i en kommentar til første kvartals sifre.
Videre påpeker Lyko-sjefen hvordan de arbeider i Norden vs. Europa. For mens det nordiske markedet leverer god lønnsomhet og omtales som "modne markeder", går det ganske sikkert riktig vei også i de europeiske markedene.
Sverige og Norge er relativt modne markeder, vi er på god vei, men vi har mer å gjøre i Finland og Danmark innen de er på samme nivå. I Europa har vi kommet langt siden lanseringen i Tyskland, Nederland, Østerrike og Polen for to år siden. Vi har gjort store satsinger og nå ser vi at markedsføringen trappes ned mens marginalen går opp. Europa har et lignende mønster som vi har sett i andre markeder når vi har lansert utenfor Sverige.
Salget i Norden ender på 614,3 millioner svenske kroner og tilveksten leser 20,5 prosent i første kvartal. I Europa ender salget på 37,7 millioner svenske kroner med en tilvekst på 97,4 prosent.
Egne merkevarer leverer
Lyko satser hardt på egne varemerker. Og dette med suksess.
Salget av egne merkevarer fortsetter å vokse, spesielt i våre butikker der vi på kort tid har økt salgsandelen. Den totale andelen ligger på 5 prosent etter 12 måneder med en tilvekst på 53 prosent, sier Rickard Lyko.
Sammenligner man deres egne merkevarer med eksterne, tjener Lyko rundt 20 prosent mer på egne merkevarer. Lyko er derfor overbevist om at dette er en investering som vil ytterligere forbedre deres fortjenestemargin.