Rockdenim.no: Klær for den selvsikre Alfa-hannen som ikke skyr oppmerksomhet. Slik ble Erik Dahls nettbutikk introdusert på Ehandel.com for ganske nøyaktig seks år siden.
Siden den gang har gründeren skyndet seg sakte og vokst i hele Norden. Rock Denim AS solgte i 2021 for 20,5 millioner kroner med et positivt årsresultat på nærmere 900 000 kroner. Disse tallene gjelder det norske markedet alene.
Men nettbutikken som frontes med unike denim- og skinnprodukter, gjør også stor suksess utenlands. Siden lansering i Sverige i 2013 og i Danmark og Finland i 2018, har man høstet mange erfaringer hva gjelder etablering i utenlandske markeder. Faktisk så gode erfaringer at Polen nå står for tur som neste marked.
Rockdenim AB er selskapet som står for alt salg utenfor Norge. Her landet driftsinntektene på 29,7 millioner svenske kroner i 2021, også her med et positivt årsresultat på 1,37 millioner kroner.
Vi var veldig spent på hvordan 2023 ville starte da vi fikk en tøff åpning på fjoråret da alt åpnet opp igjen fra januar til mars. Hva skjer nå, tenkte vi, hvordan skal vi angripe dette når alle land opplever en bratt nedgang i salg? Vi henta oss heldigvis ganske raskt inn igjen i perioden april til juni og gjorde et strategisk valg hvor vi avsluttet salget av dameklær og kun fokuserte på herreklær. Vi tror det var et smart valg, nå ser vi god vekst i alle land sammenlignet med fjoråret, som jo er veldig positivt, forteller Erik Dahl, gründer av Rock Denim, til Ehandel.
Rock Denim teller i dag godt over 20 ansatte og holder fremdeles til med lager på Økern og hovedkontor på Hasle i Oslo. I tillegg sendes alle varer til utlandet fra et lager i Sverige.
Jeg synes det er litt fascinerende, hvordan vi øker nå når mange andre sliter. Det tror jeg har å gjøre med at vi har en veldig sterk kundegruppe og at vi aldri har vært ekstremt prispresset. Det er viktig for oss å tilby produkter av høy kvalitet som skiller seg ut, til gode priser. De som handler hos oss finner ikke disse produktene andre steder, så vi står veldig sterkt i det produktsegmentet.
Skiller seg ut
Kundene hos Rock Denim er ikke nødvendigvis opptatt av mote. De ønsker å skille seg ut og høster gjerne oppmerksomhet for sin unike stil – plaggene blir en del av deres personlighet. Det betyr trofaste og lojale kunder som kanskje ikke handler så ofte, men som kommer tilbake igjen og igjen.
Vi er jo kjente for å være ganske like i Norden, vi kles oss likt og det er stilrent, om man kan si det sånn. For å kunne bære disse klærne må man ha selvtillit. Vi står veldig sterkt i kundegruppen 40 til 65 år, som ofte handler mye, få ganger. Gjennomsnittskunden handler kanskje 2-3 ganger i året men snittordrene er ganske høye sammenlignet med andre, vil jeg anta, forteller Dahl.
På tvers av landene er det stort sett de samme bestselgende produktene som går igjen. Med spesialdesignede skinnjakker og et økt fokus på et godt størrelsetilbud klikkes det stadig hjem produkter innen hovedkategoriene skinnjakker og jeans.
Vi har vært flinke til å tilby størrelser til litt større proporsjoner, det er ikke så mange steder du får kjøpt skinnjakker i størrelser opptil 6XL. Det merker vi at kundene blir glade for, å kunne finne klær i større størrelser som ikke er helt A4, men heller unike med sitt særpreg. Det er litt mer spennende enn hva man finner på Dressman for eksempel, sier Dahl med et glimt i øyet.
"Danmark er mest krevende"
Det er deilig å være norsk i Danmark, heter det. Vel, ikke alltid. Spesielt ikke om du driver med netthandel og skal vinne danske kunder over på nettopp din site. Årevis med rykter og påstander som at det er "umulig" å lansere i Danmark trigget rocke-gründeren. Og dét med gode resultater.
Alle sa til oss at det var umulig å lykkes i Danmark, til og med danskene. Da er det enda større grunn for oss å prøve, tenkte jeg. Danmark er det mest krevende landet på alle mulige måter, men vi har fått et godt fotfeste. Vi er litt som et kultband, som har hardcore fans i alle land. Vi er ikke en nettbutikk for massene, men de som liker oss, de liker oss. Det handlet om å finne disse kundene i Danmark, og det har vi gjort selv om potensialet for å vokse fremdeles er stort, sier Dahl.
Han kan fortelle at de danske forbrukerne er ekstremt ærlige og prisbevisste.
Det er i Danmark salget går først ned når økonomien rammes og det er urolige tider. Danmark er et kremmerland, de er handelsmenn, det har vært Danmarks ryggrad i alle år. De er derfor ekstremt prisbevisste og veldig kravstore. Leverer man raskt og produktet var som forventet, får man kanskje 3 av 5 stjerner. Men, det kan være litt befriende også med ærlige tilbakemeldinger.
Øst-Europa next
Etter noen måneder med testing på det polske markedet hadde gründeren bestemt seg. Skinnjakker og rocka denim har også livets rett i Polen – så nå er det bare å gønne på.
Vi så at mange av de samme suksessformlene som i Sverige og Norge fungerer bra i Polen. Så da var det bare å få alt oversatt til polsk og lande logistikken og systemet. Vi rulla ut ordentlig på begynnelsen av dette året. Nå har vi fått proof of concept og da legger vi enda mer trykk på markedet, sier Dahl.
Dahl mener Polen er et spennende og undervurdert marked. Han påpeker at Polen er det landet i Europa med høyest BNP-vekst de siste årene og at kjøpekraften er veldig god.
Det mest naturlige ville kanskje vært en lansering i Tyskland, men etter mange runder bestemte man seg for å avvente. Polen-inngangen kan nemlig åpne for en enklere ekspansjon til Tyskland i fremtiden, om alt går som planlagt.
Tyskland er et voldsomt marked med ekstremt stor konkurranse. Tanken er at dersom vi får et godt fotfeste i Polen, kan vi opprette et lager der. Det muliggjør en inngang til Tyskland med et bedre fundament. Tyskland er kjempespennende, vi har også snakket mye med Zalando om muligheter for å bruke deres plattform og sende varene vårene direkte til deres lager.
"Nå er vår sjanse"
Men, enn så lenge ligger Tyskland på is. Det siste året har Rock Denim investert i ny frontend-løsning og er midt i bytte av ERP-systemet. Mer brukervennlige og effektive løsninger skal lanseres, noe som ikke har vært mulig før.
Nå kan Dahl legge de siste brikkene på plass for å kunne sikre fremtidig vekst.
Samtidig som vi skal trykke ordentlig på i Polen og få fotfeste der, har vi foreløpig bra vekst i både Norge, Sverige og Finland. Danmark er litt seigere men ligger omtrent der vi lå i fjor. Vi hadde en stor lansering nå i påska med over 20 egendesignede produkter, alle med unikt preg, samtidig som vi gjør mange andre produksjoner. Så vi satser virkelig på alle områder nå. Vi ser at bransjen er litt avventende, men vi hadde lyst til å bare gjør det vi alltid har hatt lyst til, gjøre en ordentlig satsing og ta det til neste nivå, så får det briste eller bære, sier Dahl.
Selv om det trykker litt over hele linja som Dahl selv sier, har Rock Denim som et godt fundament. Selskapet setter tæring etter næring, har ingen lån og er ikke avhengige av eksterne investorer.
Det har hele veien vært en sunn forretningskultur og drift som gjør at vi nå har et så sterkt fundament. Nå er vår sjanse til å ta det neste steget og ta større markedsandeler i alle markeder. Det er nå eller aldri. Har man vært presset tidligere eller driver i mindre skala, så ser jeg at man fort ikke kan klare å holde ut nå med alle økte kostnader. Men vi ser på dette som en bra mulighet til å trykke på og satse.
Dette blir altså mildt sagt et spennende år for Rock Denim, selskapet som i sin tid startet under trappa på Dahls studenthybel i 2008.
Vi skynder oss sakte, vi vil at ting skal fungere før vi setter alle kluter til. Det er vanskelig å spå hvordan det vil gå i Polen, men vi håper på en total omsetning på mellom 60-70 millioner kroner i år. Så vil jeg tro vi skal klare å levere en ordentlig boost når aller systemer er innkjørt og testet, avslutter Dahl.