SPONSET INNHOLD

Lynrask hjemlevering fra XXL med Bring på laget

Som Nordens største sportskjede er XXL alltid på ballen når det gjelder å teste nye løsninger for å skape gode kundeopplevelser. De har i mange år jobbet tett sammen med Bring knyttet til flere løsninger og i november 2021 startet en pilot om hjemlevering av pakker samme dag som bestillingen kommer inn – et leveringsalternativ som har gått rett hjem hos kundene.

Marius Borander er logistikkspesialist og analytiker i XXL, og han forteller at hjemlevering samme dag lenge har vært noe de har hatt et sterkt ønske om å utforske.

Viktig tillegg i leveringsmiksen

– Hjemlevering samme dag er noe flere av kundene våre ønsker, og dette er et tilbud det er viktig å kunne tilby i den totale leveringsmiksen. Vi tror det kommer til å bli enda mer populært fremover. Det er ikke her de største leveringsvolumene vil ligge, men for enkelte kunder og enkelte varer er dette veldig viktig. Vi ser at snittordrebeløpet er høyere her enn for andre leveringsmetoder, så det er et viktig alternativ å kunne tilby i kassen, forklarer Borander.

XXL begynte jobben med å forbedre kundereisen på hjemlevering for noen år siden, men den gangen var det ikke mange aktører der ute med gode nok tjenester. Et av de viktigste kriteriene XXL hadde, var å finne en leverandør med landsdekkende fokus som også tenkte langsiktig – og ikke minst bærekraftig.

– Vi har hatt Bring som transportpartner i mange år, og vi har tidligere jobbet tett sammen og testet standard hjemlevering. Det er viktig for oss å samarbeide med et selskap som både tenker nordisk og bærekraftig, og Bring sjekker av på begge boksene, sier Borander.

Vellykket pilotprosjekt

Høsten 2021 begynte Bring og XXL samarbeidet om et pilotprosjekt på tjenesten Pakke levert hjem samme dag i Oslo. Piloten gikk ut på at nettkunder hos XXL kunne velge å få varene sine levert hjem samme dag, når de la inn bestilling før kl. 12. Gjennom testing og tett oppfølging har man innført grep som har gitt en raskere og mer robust løsning i forhold til den tidligere hjemleveringsløsningen, når det gjelder kvalitet og avvik.

Fra før tilbyr XXL kundene sine pakker levert til hentested/pakkeboks og postkasse, og de har i tillegg standard hjemleveringstjeneste av store og små pakker. Nå tilbys et moderne digitalt kundegrensesnitt hvor XXLs kunder kan gjøre flere valgmuligheter for å tilpasse sin egen leveranse. Pakken kan følges underveis, og man får et detaljert leveringstidspunkt. Om det ikke passer å være hjemme når sjåføren kommer, kan pakken settes igjen om det er ønskelig.

– Vi tegnet opp hele kundereisen sammen, steg for steg. Helt fra kunden bestilte på xxl.no, til pakken var levert – alle stegene, tidsfrister og kommunikasjon. Dette ga oss et unikt bilde av hele prosessen, som kunne hjelpe oss til å sette opp den mest optimale kundereisen. Når man kan sy den optimale kundereisen og bærekraft sammen har man funnet den riktige løsningen, sier Borander, og legger til at Bring jobbet proaktivt med å luke ut problemer i starten.

Konkurransefordel

Fra tidligere visste XXL at kundene som valgte hjemlevering neste dag hovedsakelig handlet sko og klær innen trening- og friluftssegmentet. Piloten på hjemlevering samme dag viser at det handles dyrere varer som f.eks. sportsklokker og solbriller.

Vi ser det som en stor konkurransefordel å kunne levere både raskt og presist.

Marius Borander, XXL

– Vi mener at disse kundene ikke velger hjemlevering grunnet varens størrelse eller tyngde, men at hjemlevering passer deres behov og hverdag bedre.

Etter at pilotperioden var over, besluttet XXL at dette var et leveringsalternativ de ønsket å gå videre med.

– Det er ikke alle som ønsker hjemlevering, men vi ser at det er en konkurransefordel å levere raskt og presist. Det handler om å få en optimal miks av leveringsalternativer slik at vi tilfredsstiller alle kundebehov.  

Like raskt, bare grønnere! Samarbeidet mellom XXL og Bring har resultert i et leveringsalternativ med bærekraftsfokus, høy presisjon og leveringskvalitet.

Godt samarbeid 

Nå ønsker Borander at dette hjemleveringsalternativet skal få større dekningsområde i Norge, og på sikt også noe Bring skal få på plass i hele Norden. Og Melker Camnerin, ansvarlig for tjenesteutvikling av hjemlevering i Bring, forteller at pilotprosjektet nå evalueres.

– Vi høster erfaringer for en mulig utrullering av tjenesten i større skala. Ambisjonen er at Bring skal være best på hjemlevering og fossilfrie leveranser i de nordiske byene.

– Vi håper virkelig at dere får det til, sier Borander. For et stort selskap som XXL er det viktig å ha en partner som kan levere til større områder, ikke bare i de største byene. Borander mener samarbeidet om hjemleveringspiloten har fungert godt, raskt og fleksibelt.

– Å jobbe med Bring er veldig bra, selv om dere er store så er dere også veldig fleksible. Fra et kundeperspektiv er det morsomt å få være med på prosjekter og piloter, og få være med i åpne samarbeidsmøter med Bring om hvordan kundereisen skal være. Vi blir inkludert helt ned til små detaljer, og det er viktig. Det spiller ingen rolle hvor god nettbutikken og prisene våre er så lenge ikke kundereisen og leveringen funker, avslutter han.

Det er viktig for oss å samarbeide med et selskap som både tenker nordisk og bærekraftig, og Bring sjekker av på begge boksene.

Marius Borander, logistikkspesialist og analytiker i XXL

Kort om Pakke levert hjem samme dag

Pakke levert hjem samme dag er tjenesten som er med å skape en «wow»-faktor når det kommer til kundeopplevelsen i nettbutikken din. Nå kan kundene dine få pakken levert hjem samme dag som de bestiller i nettbutikken. Vi tilbyr levert samme dag til store deler av Østlandsområdet og alle de største byene i Norge.

Les mer om hjemlevering her 

Brings miljømål

  • Fossilfri transport med varebil i 40 nordiske byer og mellom utvalgte byer innen 2023.
  • Redusere egne utslipp i kjøretøy og bygg med ytterligere 42 prosent innen 2030.
  • Netto nullutslipp for all veitransport innen 2040.

Del artikkel: