Den norske nettbutikken Lightup har nå overlevert regnskapet for 2020, som viser en doblet omsetning mot 2019. Da selskapet fylte 10 år i oktober regnet man med å omsette for totalt 34 millioner kroner, men nå viser tallene at selskapet solgte lamper over nett for 48 millioner kroner i fjor.
LES OGSÅ: Lightup.no fyller 10 år - feirer med 34 millioner
Covid er naturligvis en sterk driver her - og flere av oss ville legge litt mer penger i hus og hjem. Når fysiske butikker stengte ned og åpnet opp i flere etapper, kom flere til nettbutikkene og kundeveksten hos oss eksploderte. Denne effekten fortsatte lenger enn vi turde på se for oss. Og vi endte opp med langt flere nye kunder, enn vi turde å håpe på, sier Martin Erlandsen, som er gründer og daglig leder i selskapet, til Ehandel.
Lønnsomheten skal også ha økt betydelig under fjoråret, uten at selskapet vil dele noen konkrete tall.
Lønnsomheten er vi fornøyd med, så den har økt betydelig fra 2019.
Erlandsen har bakgrunn som elektriker og startet opp Lightup i 2010. Siden den gang har han spesialisert seg på lamper og netthandel.
Vi innledet 2020 med en sterk vekst som ble ytterligere forsterket med corona-effekten og vi hadde et særdeles travelt år der vi også ansatte en ny person slik at vi nå er 4 ansatte på våre kontorer på Ålgård.
Selskapet selger både til privatmarkedet og bedriftsmarkedet.
Vi fokuserer hovedsakelig på B2C, men også B2B har hatt fin vekst hos oss. Det er mange kunder som bruker mye penger på oppussing og mange benytter interiørarkitekter som igjen kommer til oss på grunn av vårt store utvalg.
"Vi har nok å henge fingrene i"
Lightup ser også lyst på fremtiden og satser på fortsatt sterk vekst i 2021. Så langt skal året ha startet positivt.
Året har startet godt og vi er fornøyd. Vi ønsker tosifret prosent vekst i år også, og utvidelse av sortiment og fortsatt stor fokus på en god kundeopplevelse - er blant tingene vi skal fokusere på.
Hvordan vil du oppsummere 2020 og hvilke erfaringer tar dere med dere videre?
Et rart og samtidig fantastisk år - i alle fall forretningsmessig. Vi har fått mange ulike erfaringer, men den hyggeligste av dem er kanskje den at mange nye har handlet lampene sine på nett for første gang - og virker til å ha fått en så god opplevelse at de kommer igjen. Det håper vi fortsetter, sier Erlandsen og legger til:
Jeg tror det viktigste er å forstå at forventningene fra kundene vil øke for nær sagt hver eneste dag, og det gjelder alt fra både utvalg, kundeservice, leveringsmetoder - til en nettbutikk som fungerer som den skal. Vi har nok å henge fingrene i, hvis vi fortsatt skal ha fornøyde kunder.