Næringslivet går en usikker tid i møte, men flere virksomheter har blitt noe sikret den nærmeste måneden etter at Stortinget la frem sine økonomiske tiltak med blant annet lønnssikkerhet i 20 dager ved permisjon tidligere i uken.
I en medlemsundersøkelse som Virke har fått gjennomført, forventer likevel en av fem i faghandelen å gå konkurs i løpet av bare de to neste ukene, som følger av stengte virksomheter, stopp i etterspørselen og lite inntekter. Tidligere i dag gikk blant annet kjøkkenutstyrskjedene Kitch'n og Tilbords ut med at de stenger 212 butikker og permitterer 1200 ansatte.
“Den nye normalen i måneder fremover”
For netthandelsbransjen er utviklingen varierende, og Virke meddeler at det oppleves både nedgang og økning i omsetning blant aktørene. Nettapotekene og de som selger mat på nett er noen av de som har opplevd en eksplosjon i salget den siste tiden, samtidig som Blivakker har meldt ekstrem vekst i sminkesalget og Power selger utstyr til hjemmekontor som aldri før.
LES OGSÅ: Snart utsolgt for utstyr til hjemmekontor: "Pågangen er stor"
Den situasjonen som samfunnet Norge nå er oppe i vil være «den nye normalen» i måneder fremover. Folk vil tilpasse seg situasjonen og enda flere vil bli vant til å handle mer og hyppigere på nettet. Når Norge igjen er tilbake i vanlig gjenge, vil ganske sikkert enda flere handle på nett enn før Koronautbruddet, sier Gerhard Anthun, leder for Virke e-Handel, til Ehandel.
Selv om netthandelen øker hos enkelte aktører er dessverre ikke alle like heldige og Virke tror spesielt B2B-markedet kan få det tøft dersom situasjonen vedvarer.
Omtrent hele B2B-markedet vil definitivt lide om Norge går i dvale, sier Anthun.
LES OGSÅ: Viruset fører til handelsfest for sminkegiganten: "Ellevill vekst"
Viktigst å tilpasse kostnader
Enn så lenge er dagligvarebutikker og kjøpesentre åpne, selv om kjeder som Kitch'n og Tilbords nå velger å stenge. Nylig har også motegiganten H&M gått ut med at de har stengt butikker i en rekke land i Europa, hvor de i dag stengte ytterligere 1000 butikker i blant annet Tyskland og USA.
Dette påvirker ikke nødvendigvis de som driver med netthandel, så lenge det er varetilgang og pakkene kan leveres. Både Posten, PostNord og Helthjem har rapportert at driften deres fortsetter som normalt.
Samtlige netthandlere er innstilt på å tilby sine varer og drive mest mulig normalt. Så lenge medarbeiderne er friske, det finnes varetilgang og ikke minst distributørene/postaktørene kan tilby sine tjenester, vil norsk netthandel bidra til å holde hjulene i gang, sier Anthun.
LES OGSÅ: Leverer pakker som normalt: "Vi har et viktig samfunnsoppdrag"
Fremover blir det viktig å tilpasse kostnadene forklarer Virke, som er i kontinuerlig dialog med politikere og det offentlige for å bistå sine medlemsbedrifter.
Det aller viktigste er jo å tilpasse kostnadene til inntektene. Det kan blant annet bety permisjoner, reforhandling av leieavtaler og en rekke andre tiltak. Om det vil bli redusert etterspørsel i en periode, vil tidene før eller senere bedre seg. Kanskje er det mulig å bruke denne perioden til å tenke nytt og igangsette idéer og prosjekter man ikke tidligere har hatt tid til, avslutter Anthun.