Nedgangen i verdi første halvår 2024, sammenlignet med samme periode året før, er den samme som fra 2022 til 2023, med åtte prosent. Målt i volum er nedgangen derimot bremset, fra 13 prosent første halvår 2023, til tre prosent første halvår i år.
Det viser at kundene i tider med inflasjon og høye renter fortsatt setter tæring etter næring, og i mange tilfeller velger rimeligere produkter, men det finnes også eksempler på det motsatte. For eksempel viser de fleste produktgrupper innen kategorien småelektrisk en positiv trend, sier Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen.
Kronekursen bidrar til verdiøkning
Tar vi en titt på de ulike kategoriene er for eksempel den største nedgangen, innen både verdi og volum, innen store hvitevarer.
Vi ser at de norske kundene velger produkter i høyere prisklasser. Dette tror vi skyldes et ønske om å kjøpe kvalitetsprodukter som varer, samtidig som den svake kronekursen også bidrar til økningen i verdi, sier Røsholm.
Tørketrommel derimot øker i perioden 7 prosent i volum og 14 prosent i verdi.
Robotstøvsugere druser på
Kategorien småelektrisk er den samlede vekstvinneren første halvår. Her ser man en økning på 10 prosent i volum og 12 prosent i verdi.
Produktgruppen med størst økning, er robotstøvsugere. Her ser vi en seksdobling i volum, og en verdiøkning på 113 prosent. Også her velges det altså rimeligere modeller.
Kaffemaskiner, hårfjerningsprodukter og kjøkkenmaskiner har også solgt bra det siste halvåret. Airfryeren, som nå har funnet veien til mange nordmenns kjøkkenbenker, er på vei ut.
Airfryer var den store vinneren i fjor, og siden mange allerede har kjøpt er det naturlig at vi ser en nedgang her, sier Røsholm.