Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Må betale 80 000 i tvangsmulkt for skjult reklame

iStock
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Ikke godt nok merket.

ANNONSE

I juni fattet Forbrukertilsynet et forbruksvedtak med tvangsmulkt mot Sports Nutrition AS, som selger sportsnæringsprodukter. Nå skal selskapet ha brutt dette vedtaket og må derfor betale 20.000 kroner per innlegg som ikke er tilstrekkelig merket som reklame.

Det er viktig at annonsører som bruker påvirkere sørger for at det er tydelig når disse deler markedsføringsbudskap med følgerne sine. Ellers kan det ende med økonomiske sanksjoner, sier Trond Rønningen, direktør i Forbrukertilsynet, i en pressemelding.

Vedtaket forbød selskapet å markedsføre i sosiale medier gjennom påvirkere, uten at det tydelig fremgikk at innleggene var markedsføring. I oktober og november var flere publiserte innlegg hos påvirkere som samarbeider med Sports Nutrition ikke godt nok merket som reklame.

LES GGSÅ: Nettbutikk og influencer felles av fagutvalg: "Medfører kroppspress"

Selskapet må betale 80.000 kroner i tvangsmulkt for lovstridige innlegg på Instagram, og har tre uker på seg til å klage på vedtaket om betaling av tvangsmulkt.

Del artikkel: