Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Makeup Mekka tar opp kampen i nytt land

Berit Sjøvik, daglig leder i MakeupMekka.
Foto: Øyvind Losnegard/Helthjem
therese.karlsrud.haugen
therese@ehandel.com

Har solgt for en halv million kroner på tre uker.

 

ANNONSE

Den norske nettbutikken Makeup Mekka ekspanderer til utlandet for første gang og satser i Sverige med egen nettside. Nå håper de at det nye markedet skal bli like stort som Norge, hvor de i dag har 200 000 registrerte kunder. 

Vi åpnet makeupmekka.se 28. juli og starten har vært over forventning. Vi nærmer oss en halv million i omsetning inkl mva allerede, sier Berit Sjøvik, daglig leder i MakeupMekka, til Ehandel.

Makeup Mekka ble etablert i 2009 og selger kun sitt eget sminkemerke gjennom nettbutikken. Selskapet er kjent for sin lave priser, selv om produktene produseres på samme sted som mange kjente og internasjonale merkevarer til langt dyrere priser. Det kan forklares med selskapets enkle forretningsmodell som hopper over fordyrende mellomledd. 

Vi håper på å vokse både i hjemmemarkedet og i Sverige. Vi vet ting tar tid, men innen 3-5 år  håper vi selvsagt at Sverige skal bli like stort som Norge, og at de svenske kundene blir like glad i konseptet vårt med rimelig sminke av god kvalitet som de lojale kundene våre i Norge.

Svenske forbrukere skal dessuten ha ventet lenge på den rimelige sminken fra Norge. Makeup Mekka meddeler å ha fått inn forespørsler fra Sverige daglig. 

Vi har valgt Sverige fordi vi har opplevd en stor etterspørsel derfra - vi får daglige henvendelser på sosiale medier med ønske om å få kjøpe fra oss. Vi tror potensialet der er godt for rimelige produkter av god kvalitet. Vi ønsker å etablere oss der i høst og snarest bli lønnsom - det er viktig for oss at all vekst betaler seg.

Satser i ny bransje

Sverige-lanseringen er heller ikke selskapets eneste nysatsing denne sommeren. I tillegg til sminke satser Makeup Mekka nå på smykker. Sjøvik røper også at en ytterligere kategori vil bli lansert i løpet av denne uken.

Vi har tatt noen store steg i sommer med lansering av Jewlery by Makeup Mekka som ble meget vel tatt imot av kundene, lansering i Sverige som var mer arbeidskrevende enn vi forutså, og senere denne uken lanserer vi en helt ny kategori som vi har store forventninger til, sier hun.

LES OGSÅ: Verdane investerer i sminkesuksess - satser internasjonalt

Merket corona på salget

Da coronapandemien inntraff ble fysiske arrangementer og sosiale sammenkomster avlyst. Det merket Makeup Mekka. I juli skal etterspørselen ha tatt seg opp igjen.

Det er klart at makeup var ikke det som de fleste brukte mest i vår da all konfirmasjon, bryllup og festivaler var avlyst. Juli ble derimot meget bra, da åpnet samfunnet opp igjen og det var igjen etterspørsel etter sminke. Nå er vi spent på høsten. Vi har vekst i forhold til fjoråret så langt i år, men hadde ambisjoner som var høyere i vår. Ettersom vi ikke selger såpe, shampo og varer som en del av konkurrentene våre profiterte godt på i hamstringstiden så fikk vi ikke den delen av netthandelsveksten. Men vi klager ikke  -  bunnlinja er foran budsjett.

I 2019 omsatte Makeup Mekka for 77,3 millioner kroner som er en økning fra 61 millioner kroner året før. Nettbutikken er også kåret til gasellebedrift av Dagens Næringsliv fire ganger og har Varner på eiersiden med 20 prosent. De resterende 80 prosentene eies av Equip Capital. I 2020 har nettbutikken et mål om å vokse med 20 prosent.

Selv om våren var preget av mindre etterspørsel etter dekorativ makeup, så har vi ambisjonen i behold for høsten, avslutter Sjøvik.

LES OGSÅ: Makeup Mekka kjøpes opp av Varner

Del artikkel: