Oslo-baserte Makeup Mekka har virkelig tatt Sverige med storm. Etter lansering i det svenske markedet høsten 2020 tok det kun to måneder før man kunne vise til lønnsom drift. Og nå, drøye to år senere, har omsetningen skutt i været til 40 millioner kroner.
En stor del av forklaringen oppgis å være satsingen på influencer marketing – hele 20 til 30 prosent av markedsføringsbudsjettet havner nemlig her.
Kontinuerlig bruk av influncer marketing gir en top-of-mind-effekt på markedet og skaper troverdighet for vår merkevare. Cure Media har spilt en viktig rolle gjennom å hjelpe oss å identifisere de riktige profilene for vårt segment, og vi har oppnådd gode resultater med de influensersamarbeidene vi har gjort sammen, sier Thea Hestad Kavli, administrerende direktør hos Makeup Mekka, til Ehandel.
Man har blant annet vært raske på å hoppe på trender i sosiale medier, hvilket har gitt en god effekt på salget.
En av de viktigste faktorene bak Makeup Mekkas suksess er deres strategi å la influensere som de jobber med ha kreativ frihet og teste nye konsepter som tiltaler målgruppen. Dette har ledet til fantastiske kampanjer, og takket være at vi raskt har hopper på trender kunne en influenser på TikTok generere over 1400 prosent i ROI, sier Emma Lundsten, Head of Operation & Client Success hos Cure Media.
"Fortsatt mer å hente"
Dessuten har man blitt tatt godt i mot av de mer prisbevisste svenske forbrukerne.
Det som skiller oss fra våre konkurrenter er at vi utvikler og selger vårt eget sminkemerke til gode priser. Våre produkter produseres av store, seriøse og kjente leverandører, faktisk på samme fabrikker som internasjonale merkevarer. Makeup Mekka har en enkel forretningsmodell uten unødvendige mellomledd hvilket betyr at våre produkter går rett fra fabrikken til vårt lager i Norge. Dette gjør at vi kan tilby høy kvalitet til en veldig lav pris, sier Kavli.
Med den raske tilveksten finnes det naturlig nok ingen andre planer enn å fortsette å satse på det svenske markedet. I tillegg til her hjemme, så klart.
Det er fortsatt mer å hente både i Norge og Sverige, og gjennom å holde fast på vår markedsføringsstrategi og fokusere på å selge varer er målet å vokse ytterligere på disse to markedene, avslutter Kavli.