ANNONSE

Motekjeden deler ut inntekter fra netthandel med butikkene

Daniel Lopez, sjef for ekspansjon og franchising i Mango.
Izabella Borowska

Omsatte for nærmere 6 milliarder på nett i fjor.

ANNONSE

Den spanske kleskjeden Mango meddeler at selskapet kommer til å gi en del av inntektene fra netthandel til sine franchisetakere. Til å begynne med gjelder det i land der Mango har flest franchisetakere, det vil si i Nederland, Spania og Frankrike. Det rapporterer flere internasjonale medier.

Det er rettferdig. De fysiske butikken står helt klart ansvarlig for en betydelig del av netthandelens vekst. Mange av kjøpene som gjøres på nett kommer etter at kundene har besøkt våre fysiske butikker, sier Daniel Lopez, sjef for ekspansjon og franchising hos Mango, til Retail News.

Initiativet skal bidra til en sterkere omnikanal og forenkle blant annet utviklingen av klikk & hent. Inntektene fra netthandel vil beregnes med tilbakevirkende kraft fra 1. januar 2020. Hvor stor sum med penger hver butikk vil få tildelt vil basere seg på butikkens salg.

I 2019 økte Mangos omsetning på nett med ca. 27 prosent og landet på 564 millioner euro, hvilket tilsvarer rundt 6 milliarder norske kroner. Netthandelen står for en fjerdedel av selskapets totale omsetning.

Del artikkel: