SPONSET INNHOLD

Markedsføringsautomatisering: Slik kommer du i gang med automatisert e-postutsendelse

Markedsføringsautomatisering er det kraftigste verktøyet en markedsfører har for hånden. Det strømlinjeformer arbeidet og gjør teamene mer effektive, alt mens du skaper fortjeneste. Men hvordan kommer du i gang med å automatisere e-postmarkedsføringen?

Markedsføringsautomatisering hever produktiviteten med 20 % og kan føre til en gjennomsnittlig økning på 451 % varme potensielle kunder. Hvordan? Fordi markedsføringsautomatisering eliminerer repetitive oppgaver og lar deg fokusere på andre deler av virksomheten. Mens automatiseringsprogrammene dine sender riktig kommunikasjon til de rette personene, kan du og teamet ditt skape nye og spennende markedsføringskampanjer.

Hva er automatisert e-postmarkedsføring?

I stedet for å bygge hver e-postkampanje manuelt om og om igjen for hver målgruppe, henter programmet en kampanjemal og sender den til de rette personene på riktig tidspunkt i prosessen.

Når du integrerer plattformen for markedsføringsautomatisering med din CRM eller nettbutikk, vil du få enda mer data og innsikt til å lage relevante og personaliserte kampanjer som gir gode resultater.

Hva er fordelene med å automatisere e-postmarkedsføringen?

Er ikke tanken på å slippe manuelle, repetitive oppgaver nok til å overbevise deg om å teste ut markedsføringsautomatisering? Vel, her er de fire største fordelene ved å automatisere e-postmarkedsføringen:

  1. Engasjere nye kunder

Et automatiseringsprogram for e-post er en enkel og effektiv måte å gjøre et godt førsteinntrykk hos nye kunder.

Velkomstkampanjer er en av de mest inntektsgenererende automatiseringene som er tilgjengelig for markedsførere. De gjør at du kan nå ut og snakke med de nyeste abonnentene dine så fort de har registrert seg.

  1. Få flere konverteringer

I motsetning til engangsutsendelser, utløses e-postautomatisering når kunder og potensielle kunder fullfører en forhåndsinnstilt handling.

E-poster om forlatte handlevogner er et perfekt eksempel på automatiseringsprogrammer som fører direkte til konverteringer. De lander i innboksen til kundene dine kort tid etter at de forlater nettstedet ditt, minner dem om hva de etterlot seg, og oppfordrer dem til å gå tilbake til nettbutikken din.

  1. Økt kundelojalitet

Å holde på kunder er viktig for at virksomheten din skal vokse. I tillegg til at det er mer kostnadseffektivt enn å skaffe nye kunder, bruker kunder som har handlet hos deg tidligere ofte 60 % mer.

Lojalitetsprogrammer, samt bursdags- og jubileumsautomatisering er en fin måte å få kundene til å føle seg verdsatt og holde dem engasjert lenger. Å takke dem eller belønne dem for deres handel gir dem en grunn til å handle hos deg igjen i fremtiden.

  1. Re-engasjere bortfalte leads

Markedsføringsautomatisering er et kraftig verktøy som kan målrettes mot kunder på ethvert stadium av kjøpsreisen. Ved å velge kriterier som «sist åpnet» kan du utløse beskjeder og kampanjer for å lokke kunder tilbake til merket ditt.

 

Slik kommer du i gang med markedsføringsautomatisering

Enten du bygger et automatiseringsprogram fra bunnen av eller bruker en av dotdigitals intelligente, ferdige maler, må du tenke på følgende før du begynner.

  1. Koble sammen dataene dine

Kundehandlinger, data og innsikt er det som avgjør hvilken melding som går ut når og til hvem.

Det betyr at jo mer data automatiseringsplattformen din har, jo bedre program kan du bygge. Ved å integrere det i en CRM- eller netthandelsplattform, kan du begynne å rulle ut mer avanserte automatiseringsprogrammer, for eksempel forlatt handlekurv- og kundeleadskampanjer.

  1. Identifiser målet ditt

Å vite hva du vil oppnå før du bygger automatiseringen din, vil gi deg ti ganger så mye tilbake i fremtiden. Det hjelper deg å velge riktig program, å vite hvilken statistikk du skal spore, og hvordan du måler hvor vellykket programmet er.

  1. Velg målgruppe

Enkelte kampanjer vil fungere bedre med bestemte målgrupper. For eksempel kan et program med høy innholdsverdi, som råd og tips, være rettet mot relativt nye abonnenter.

Alternativt kan du ha en forhåndssalgskampanje rettet mot lojale kunder som kjøper for store summer, og legge til akkurat dette segmentet i kampanjen din. Med et klart mål i tankene er det enkelt å identifisere målgruppen din.

  1. Velg triggeren din

Hvilken kundehandling sporer du, som skal utløse automatiseringsprogrammet ditt?

For et velkomstprogram vil det være når en kunde abonnerer. Et program for forlatte handlekurver utløses når en bruker forlater nettstedet ditt med varene fortsatt i handlekurven, og en bursdagskampanje utløses basert på en bestemt dato.

  1. Skap verdiene dine

Når du har bestemt deg for handlingene i programmet ditt, vet du hvor mange e-poster som skal sendes. Deretter er det tid for design.

Du må designe og lage malene dine før du går live med kampanjen din. Sørg for å ta med personlige elementer i teksten og emnelinjer eller bilder for ekstra effekt.

  1. Sett opp en testgruppe og gå live

For å teste de automatiserte e-postkampanjene dine, kan du sette opp en testgruppe med e-postadresser ved hjelp av forskjellige e-postklienter, og åpne dem på flere forskjellige enheter.

Dette vil hjelpe deg med å identifisere eventuelle problemer i sendingsinnstillingene, påmeldingskriteriene eller triggerne.

Etter at du har testet den nye kampanjen din, er det på tide å gå live!

Men det betyr ikke at du bare kan kjøre på og vende ryggen til. Hold oversikt over kampanjene i automatiseringsrapportene dine. Dette vil hjelpe deg med å se hvilke kampanjer som fungerer og hvilke som må optimaliseres.

 

Klar til å ta markedsføringsautomatiseringen til neste nivå?

Gå i dybden i forhold til hvordan du kan utvikle og forbedre strategien din innen automatisert markedsføring, og ta en titt på vår nyeste guide som hjelper deg med å ta steget til neste nivå.

Del artikkel: