Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Markedsplass for bønder skyter fart - nærmer seg 30 millioner

Eilev Haukaas, CEO i Dyrket.
Foto: Dyrket
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

"Vi er inne i en veldig spennende tid"

ANNONSE

Som en velfungerende symbiose av teknologi og distribusjon ble bondens markedsplass på nett, Dyrket, etablert i 2016. Med hovedmål om at de som lager maten skal sitte igjen med en større del av kaka, leverer Dyrket maten direkte fra bondens åker til forbrukerens kjøkkenbenk. 

Dyrket.no ble lansert samme år som etableringen av selskapet. I nettbutikken kan man bla seg gjennom alle produsenter og deres varer tilgjengelige for bestilling, og Dyrket står for all logistikk og distribusjon mellom bonde og forbruker slik at fordyrende mellomledd kuttes.

Vi er inne i en veldig spennende tid med lokal mat i Norge, der fokuset har dreiet seg mer i retningen av en større bevissthet rundt det folk kjøper. Å være en aktør som prøver å operere på premissene til produsentene har vært savnet i markedet, og er det vi forsøker å være, forteller Eilev Haukaas, CEO i Dyrket, til Ehandel. 

Bak selskapet står Jørgen Harsem, Andreas Eraker og Mikkel Laurentz.

Selskapet har røtter tilbake i 2016, siden har det utviklet seg en del. Dyrket begynte som en aktør som skulle levere tilnærmet utelukkende til privatmarkedet, men det virkelige pushet hvor organisasjonen begynte å utfolde seg, skjedde i 2017, forteller Haukaas. 

I dag selger og leverer selskapet varer til både privatkunder, bedrifter samt HORECA-markedet hvilket er det største segmentet. På produsentsiden finner vi nærmere 80 leverandører av alt fra te, kjøtt, mel, is og bær - samt mye mer fra det norske landbruket.

Frem til august i år har privatkunder kunnet bestille varer med hjemlevering én dag i uken. Nå er tilbudet utvidet, og levering for privatkunder er tilgjengelig mandag til fredag, på lik linje med bedriftskundene.

Per nå forsøker vi å ha en effektiv distribusjon, og så likestiller vi leveringstidspunkt mellom privat- og bedriftskunder, sier Haukaas.

De siste årene kan markedsplassen vise til en jevnlig økning i omsetningen. I 2020 landet omsetningen på i overkant av 22 millioner kroner, til sammenligning mot 15 millioner kroner i 2019. 

I år er målet godt over 30 millioner kroner, hvilket Haukaas forteller at de ligger godt i rute for å nå.

Den viktige detaljen i det store bildet er at vi jobber for å gjøre lokalmat tilgjengelig. Det er den viktigste verdien i det vi gjør. Selv om vi startet som en aktør som primært selger til privatkunder, er vi i dag i mye større grad - og kanskje i størst grad - en aktør som leverer til restauranter, små butikker, kaféer og hoteller, forteller Haukaas. 

Dyrket leverer dessuten til Norges største matbutikk på nett, nemlig Oda. Og selv om leveringsområdet som baserer seg på Oslo-området, er blitt noe mindre i år, kan Haukaas fortelle at det med tiden vil bli aktuelt med en utvidelse av konseptet.

Vi har ingen konkrete planer, men det er ingen tvil om at en stor del av det å drive med mat er like mye det å finne gode løsninger for produsenter, og den løsningen er i ofte stor grad mulig å gjennomføre i andre byer. Vi har altså ingen konkrete planer om å utvide mer, men det er på agendaen, og det er veldig naturlig å se for seg at de store byene i Norge er aktuelle reisemål i Dyrket sin ferd, avslutter Haukaas.

Del artikkel: