Schibsted har rapportert tallene for årets andre kvartal og landet på 4,6 milliarder kroner i omsetning, som er en nedgang på tre prosent. Driftsresultatet endte på 919 millioner, ned fra 1,06 millioner i fjor.
Konsernets markedsplasser, som blant annet innebærer Finn.no og Blocket.se, falt med totalt 11 prosent på grunn av lavere volum. I Norge var nedgangen på 13 prosent.
Inntektsnedgangen på Nordic Marketplaces var primært drevet av lavere volum innen jobber og reise og fallende annonseinntekter i forbindelse med COVID-19, skriver selskapet i rapporten.
Milliardoppkjøp
I går ble det også klart at Schibsted har kjøpt opp den finske markedsplassen Oikotie til nærmere to milliarder kroner. Denne skal ligne Finn.no, men med fokus på jobb og bolig.
Finland har vært hjem til Schibsted i over et tiår. Med dette oppkjøpet har vi en unik mulighet til å utvide omfanget vårt her og vise vår langsiktige forpliktelse til det finske markedet. Schibsted eier allerede Tori, og med Oikotie til vår portefølje sikrer vi oss to svært komplementære online markedsplasser med sterke merkevarer og dyktige ansatte i Finland. Dette gir oss en sterk plattform og gjør det mulig for oss å lage bedre digitale tjenester for finske kunder. Vi ser frem til å fortsette å gjøre forretninger med Sanoma i fremtiden, sier, Konsernsjef i Schibsted, Kristin Skogen Lund, CEO i Schibsted, i en børsmelding.
Også Finn.no-sjefen, Christian Printzell Halvorsen, ser mange muligheter med det nye milliardoppkjøpet.
Selv gjennom tøffe tider, ser vi at dette markedet er fullt av muligheter. Vi er selvsikre på at vi kan utnytte Tori's ledende posisjon til å styrke og få Oikotie's posisjon til å vokse, drevet av vår produktutvikling og lange historie med markedsplasser, sier Halvorsen.