Posten kan markere nok en milepæl nådd og innbyggerne i Tønsberg er nå del av et eksklusivt selskap. Siste fossile varebil er nemlig byttet ut med elektriske kjøretøy innenfor de gamle kommunegrensene til Tønsberg og Færder.
Arbeidet med å omstille kjøretøyflåten er en stor del av Postens bærekraftsarbeid.
Alle våre varebiler som distribuerer post og pakker innenfor de gamle kommunegrensene leveres nå til over 54 000 innbyggerne med el-varebiler. Det er et mål vi har arbeidet mot i lang tid og som vi er svært glade og stolte over å kunne markere, sier distriktssjef Ronny Karlsen i Posten, i en pressemelding.
Karlsen er distriktssjef for Posten i Vestfold, hvor man forøvrig bygger en ny terminal på 16 000 kvadratmeter som skal stå klar i 2024. Målet er å kunne sortere 10 000 pakker per time på Borgeskogen i Sandefjord kommune.
Nå er alle 29 varebiler i tillegg til de elektriske Paxster-mopedene som leverer pakker til kunder i Tønsberg og Færder kommune elektriske. Fra før av er det kun Svalbard, Asker og Bærum samt Hamar som har kunnet markere at deres kjøretøypark er helelektrisk.
Nå skal vi markere og feire at vi har nådd denne milepælen med leveransen av de siste varebilene, men vi er på ingen måte ferdig med å omstille vår kjøretøypark. Framover gjenstår det å gjøre hele kjøretøyparken i Tønsberg-regionen helelektrisk – et mål vi vil nå i løpet av 2023, sier Karlsen, før han fortsetter:
Å kutte klimautslipp og støy der vi distribuerer post og pakker er og har vært et mål for oss i Posten. Når vi kan markere slike milepæler så er det et bevis på at vi tar vår samfunnsrolle på alvor og at vi har lykkes med å nå målene våre.
Nå starter arbeidet med å bytte ut også de tyngre kjøretøyene, fra fossile til elektriske varianter. Posten opplyser at nye lastebiler er i bestilling.