I en hverdag som for de aller fleste preges av økte levekostnader forventer appen Too good to go en stor økning i salget av overskuddsmat i 2023.
Hele 2 millioner nordmenn har lastet ned appen og målet for året er satt. Too good to go håper å redde 3,5 millioner måltider gjennom appen.
Vårt hovedoppdrag er å gi folk muligheten til å redde mat, og dermed bidra til å redusere matsvinn. Fjoråret var ellevilt; totalt ble det reddet 2,8 millioner måltider og registrert 350 000 nye brukere i appen – en økning på 22 prosent fra året før. Januar ser allerede svært bra ut, og nå er vårt ambisiøse mål for året å redde 3,5 millioner måltider, sier daglig leder i Too Good To Go Norge, Johan Ingemarsson, i en pressemelding.
Videre skriver selskapet at den forventede økningen sees i sammenheng med det vedvarende fokuset på økte matpriser. Derfor legges det nå planer for å ytterligere utvikle appen i regioner hvor det er færre brukere.
Det ligger fremdeles et stort potensial i å få flere spisesteder, kaféer, bakerier og matvareforhandlere til å redusere matsvinnet med Too Good To Go. For veien videre håper vi enda flere ønsker å etablere seg i appen og dermed bidra til at det reddes enda mer mat samtidig som de reduserer eget matsvinn, sier Ingemarsson.
Stort potensial for å øke
Ifølge Matvett og Norsus kaster nordmenn 43 kilo spiselig mat i året, tilsvarende hver femte handlepose. Maten som kastes i Norge anslås å ha en verdi på nærmere 25 milliarder kroner, skriver Too good to go. Her er det altså mye å tjene for både forbrukerne, butikkene og kaféene som er med i appen – og ikke minst appen selv.
Siden etableringen i 2016 har pilene pekt oppover for Too good to go. I 2020 leverte selskapet driftsinntekter på 16,8 millioner kroner og et resultat før skatt på 488 000 kroner. I 2021 økte selskapet inntektene med nærmere 40 prosent til 23,3 millioner kroner og satt igjen med et resultat før skatt på 678 000 kroner.