Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.

SPONSET INNHOLD

Mats og Axel etterforsker – Hva innebærer «Peak season» for nettbutikker, transportører og forbrukere?

Etter åtte måneder med korona har netthandelen hatt en betydelig vekst. Alle mellom 3 og 90 handler på nettet. Mange nettbutikker har blitt med på reisen, men andre har dessverre blitt stående igjen på stasjonen.

Vi netthandler store mengder mat, apotekvarer og kolonialvarer. I hjemmene legger vi oss opp med toalettpapir og håndsprit mens restauranter og artister mister gjester/publikum etter statlige anbefalinger og forbud. Vi bruker pengene våre på nødvendige varer til hjemmet i stedet for til fornøyelser og underholdning, ute på byen eller på kjøpesentrene. Butikker og andre fysiske handlesteder lider under tiltakene. Som om ikke det var nok, velger Amazon til slutt, etter mange år med spekulasjoner, å komme inn og etablere seg i Norden med et lager i Eskilstuna i Sverige.

Nå i slutten av november begynner nedtellingen til julehandelen med Black Friday og Cyber Monday som offisielt startskudd for alle oss kjøpesugne forbrukere. Tallene peker på at salget kommer til å slå alle rekorder. Transportørene gjør alt de kan for å beregne volumene og finne ekstra kapasitet og ansette ekstrapersonale på terminalene for å holde leveringsløftet til kundene sine – nettbutikkene – og oss forbrukere som sitter og sporer leveransene våre. Og til tross for at det allerede er høyt trykk på nettsalget siden i vår, ser det ikke ut som om det kommer til å bli mindre på denne tiden av året. Mange netthandelsrapporter har allerede forsikret oss alle om at salget kommer til å bli større i år enn i 2019.

Tenk på dette, dere som driver nettbutikk!

I dag er det viktigere enn noen gang å ha riktig grensesnitt mot forbrukerne. Er det lett å handle? Har du relevante leveringsalternativer? Kan kundene dine spore leveransene enkelt uten å måtte ringe til kundeservice hos deg? Har du en god løsning for returer, bytter og gjenkjøp? Dette høres jo ut som selvfølgeligheter, men det er overraskende mange i dag som ikke arbeider strukturert med dette.

For 8–10 år siden tilbød alle de store nettbutikkene bare ett leveringsalternativ. Det var ikke fordi det bare fantes én transportør, det var fordi vi forbrukere ikke krevde bedre alternativer. Transporter ble solgt ut fra volum, og nettbutikkene fikk dårligere/høyere priser hvis de delte opp volumene sine på flere ulike transportører. Levering til et hentested etter 2–5 dager var standard og helt OK for oss den gangen. I dag er det utenkelig! De nettbutikkene som i dag bare tilbyr kundene sine ett leveringsalternativ, får problemer med å holde på fornøyde og lojale kunder.

«Your customer is only loyal until they find a better offer!», for å sitere Jeff Bezos.

Tenk på dette, dere transportører!

Hvilke verdier tilfører dere nettbutikkene og oss forbrukere? Vet dere at vi forbrukere begynner å føle samme lojalitet til dere transportører som til nettbutikkene og andre varemerker innen for eksempel mote, hjemmeelektronikk, møbler med mer?

I dag er det ikke nok å transportere pakker fra A til B. Det kan ikke bare handle om dekk og diesel lenger. Klimasmarte løsninger, hurtighet, presisjon og enkel utlevering ved hjelp av Bank-ID er viktigere i disse tider enn noen gang før. Når fossilfrie leveranser og grønn frakt snart er standard, hvordan skal transportørene skille seg ut og vinne forbrukernes hjerte? Er det med ekstratilbud senere i leveringskjeden som å kunne bytte leveringssted, hjemlevering, innbæring, levering samme dag med mer?

Tenk på dette, forbrukere!

Hva skal vi som handler, tenke på? Hvilket ansvar har vi i alt dette? Regn med lange leveringstider. Slik er det bare. Transportørenes terminaler vil bli stappfulle av pakker som skal sorteres og sendes videre til sluttdestinasjonen. Nettbutikkene vil drukne i ordrer som skal håndteres. Og uansett hvor mye ekstra kapasitet man planlegger å ta inn, vil det i mange tilfeller ta litt lengre tid enn vanlig. Til syvende og sist er det likevel ikke uendelig mange biler som kan kjøres eller flere ekstra medarbeidere som kan sortere eller pakke pakker. Sånn er jo verden, og det er jo ikke så farlig med en dag eller to ekstra leveringstid hvis man som forbruker vet om det på forhånd.

Selv om hjemlevering har økt med omtrent 50 % under pandemien, går fremdeles de fleste av alle leveranser til mer sentrale utleveringssteder. Det vil bli trangt når alle skal hente ut pakkene sine samtidig. Forsøk derfor å gjøre det til en vane å stikke inn på ditt lokale hentested på litt uvanlige tidspunkter. Et annet alternativ er selvfølgelig å i større grad velge hjemlevering eller levering til et pakkeskap.

Vi ber deg om å hjelpe nettbutikken og transportøren og fremfor alt ditt eget blodtrykk ved å ikke ringe til butikkenes kundeservice uten at det er helt nødvendig. Ha is i magen! Pakken din er på vei. Last ned gode sporingsapper og se der i stedet for å ringe.

Men åh, er det ikke deilig å handle på nettet? Det er jo fantastisk å gjøre et godt kupp! Å kjøpe den dingsen som man alltid har ønsket seg, og så få den i hus samme kveld. Å finne akkurat den riktige gaven til beste mulige pris! Men husk å handle smart, for når du akkurat har trykt på Kjøp-knappen for siste gang, har du kanskje overtrukket kontoen og lever på kanten av stupet bare for å få enda en ting «du bare må ha», og så oppdager du at alt toalettpapiret du hadde hamstret, er brukt opp ... Tenk på det!

I neste etterforskning dukker Mats og Axel dypt inn i baksmellen etter julehandelen og forklarer hvordan nettbutikker, transportører og forbrukere skal håndtere den blytunge måneden januar på best mulig måte!

Hvis du vil se flere interessante etterforskninger og annet materiale fra Mats og Axel, samt vloggen deres, kan du lese mer her.

Eller abonner her!

Del artikkel: