SPONSET INNHOLD

Mats og Axel-undersøkelse – Baksmellen etter jul.

Ribben er fortært, juleølet er drukket opp, romjulsferien er over og treet skal ut av huset. Hva skjer nå etter nyttår? Transportører og nettbutikker skal nå ta fatt på et kaos av returvarer som vi forbrukere ikke vil ha.

Det er tomt i lommeboken, langt igjen til lønningsdag og generell misnøye nå når moroa er over for denne gangen. De deilige romjulsdagene da man lå på sofaen og spiste småkaker og marsipan, har forsvunnet i bakspeilet, og nå er det på tide å slå på datamaskinen igjen og gripe tak i 2021.

Men det finnes alltid en bakside av lykkerusen som kommer sånn omtrent samtidig med at juletreet skal kastes ut. For å sitere den svenske musikeren Per Gessle: «När alla vännerna gått hem, då börjar man tveka att ta nya tag.»

For oss forbrukere er det nå ganske tomt i sparebøssene. Det er ikke for ingenting at ukene etter nyttår av mange anses som årets tøffeste, og at lønnen i slutten av januar er den som er aller mest velkommen. Problemet er bare at januarlønnen for en stor del går med til å dekke det aller nødvendigste og kanskje også betale fakturaer fra julehandelen i desember. Det betyr at det er først i slutten av februar at de fleste begynner å komme i økonomisk balanse igjen. Baksmellen fra all shoppingen fra Black Friday til 22. desember føles som et blylodd, både mentalt og økonomisk. Og da har vi ikke en gang snakket om den lille ferieturen i romjulen ... Og hvis ingen har penger å handle for, hvordan skal nettbutikkene overleve da?

Men det er ingen vits i å henge med hodet og legge seg ned og gråte. Hva skal man gjøre nå?

Tips til netthandelen

For dem som driver nettbutikk, handler det nå først og fremst om å prøve å holde orden på alle returer og bytter. Og da gjelder det å gi kundene dine gode returopplevelser slik at de vil handle hos deg igjen. Husk at det er mye billigere å beholde en kunde enn å skaffe en ny. Samtidig handler det om å slåss med nebb og klør om de forbrukerne som vil handle i januar og februar. Når forbrukerne har lite penger, gjelder det for deg som driver butikk, å gjøre hvert kjøp til en positiv opplevelse. Det er ikke komplisert eller innviklet, det gjelder bare å være ekstra nøye. Har jeg de riktige produktene? Er jeg synlig på de riktige stedene? Har jeg tydelige produktbeskrivelser? Ligger jeg på riktig prisnivå? Og sist, men ikke minst: Har jeg et leveringssystem som gjør at kundene mine kan få varene sine når og slik de vil ha dem? På denne tiden av året har du som driver nettbutikk, ganske enkelt ikke råd til å slurve med det ...

Tips til transportører

For at nettbutikken skal kunne gjøre hvert kjøp til en positiv opplevelse, gjelder det for deg som transportør å gjøre hver leveranse så perfekt som overhodet mulig. Det er heller ikke her særlig komplisert. Du må bare gjøre alt du kan for å opprettholde kvaliteten, holde nettbutikken og forbrukeren informert hele veien og levere på forbrukerens vilkår. Til syvende og sist er det alltid forbrukeren som betaler for frakten på en eller annen måte. Tilbyr du som transportør smidig henting eller innlevering av eventuelle returer? Kan vi som vil returnere varer, håndtere dette på en enkel måte? Følger dere opp forbrukerne med å spørre hvordan vi opplevde leveransen, og hvis ikke, hva dere bør gjøre i løpet av 2021 for at det skal bli bedre neste gang? Hvilke nye funksjoner vil dere utvikle i løpet av året for at vi forbrukere og nettbutikkene, som er kundene deres, skal velge akkurat dere til å transportere pakkene våre?

Tips til forbrukere

Nå handler det om å returnere det du ikke vil beholde, så snart som mulig, så du slipper å snuble over eskene i garasjen og du kan få igjen de pengene du virkelig trenger akkurat nå. Les om hvordan returene fungerer for de ulike tingene du har kjøpt. Finnes det en retureske, eller må du fikse det selv? Finnes det en returetikett i pakken, eller må du skrive den ut? Har du en skriver som fungerer? Eller må du (rent hypotetisk ...) sende en kobling til en venn slik at han kan be sin svigerfar om å skrive den ut? «Hvem er det som i det hele tatt har skriver hjemme nå for tiden?» Kan du levere alle returene på samme sted, eller må du gå til flere? Forhåpentligvis vil vi forbrukerne snart kunne levere returene i postkassen eller på en annen enkel måte, men enn så lenge gjelder det å være innstilt på at det blir et lite prosjekt å få sendt alle returene.

Men som aktor Harvey Dent sier i Batman-filmen The Dark Knight: «Natten er som mørkest rett før dagen gryr». Snart er den triste mørketiden over, lønnen kommer inn på konto, og du kan begynne å handle igjen. Vårklær, utemøbler, hageprodukter og allergipiller skal handles inn. På lønningsdagen er det bare å sette i gang! Hold ut!

Les gjerne mer eller se vloggene våre her!

Del artikkel: