Digital markedsføring utgjør nå de største summene i Maxbos markedsføringsbudsjett, hvor en viktig aktivitet er å kjøpe søkeord fra Google. Dette viser seg å ha økt selskapets totale lønnsomhet med 79 prosent.
Det er lett å måle om nettannonser fører til salg i nettbutikken. Men det er utfordrende å se om de fører til salg i varehus. Det gjør det litt mer komplisert å vurdere hvor effektiv og lønnsom annonseringen er, forteller Marlene Stølhaug, markedsanalytiker i Maxbo, i en pressemelding.
LES OGSÅ: Doblet nettbutikk-omsetningen tross digital treghet i bransjen
Maxbo utfordret mediebyrået sitt Carat til å effektivisere søkeordsannonseringen med fokus på total lønnsomhet, uavhengig av om salget foregår i nettbutikken eller i varehus.
Siden 95 prosent av handlene hos Maxbo foregår i varehus, er det viktig å få tallfestet hvor mye søkeordsannonseringen bidrar til salg i varehus slik at vi ikke under- eller overinvesterer i annonsekanalen, forteller Marlene Stølhaug.
Fikk 23 prosent flere besøk
I samarbeid med Google skal Carat ha utarbeidet en målemetode for å beregne total lønnsomhet av søkeordsannonseringen, blant annet ved hjelp av Google Store Visits Data som fanger opp når kunder besøker Maxbo-varehus via folks mobiler. Dette sammen med kunnskap om gjennomsnittlige verdier på handlekurver og en rekke andre faktorer.
Når man etter de syv første månedene så på resultatene, viste det seg at at Maxbo hadde investert 30 prosent mindre i søkeordsannonsering. Samtidig fikk de 23 prosent flere besøk til Maxbo-varehusene og inntektene fra nettbutikken steg med 20 prosent sammenlignet med i fjor.
Fremover skal vi jobbe videre med den nye innsikten og strategien, og se på hvordan vi kan videreutvikle annonseringen til å bli enda mer effektiv, sier Marlene Stølhaug fra Maxbos markedsavdeling.