Norge nest største marked
Etter pandemien fulgte nye "normalår" preget av høy inflasjon og økte kostnader for både handelsbransjen og forbrukere. Lavpriskjeder som Rusta, Normal og Dollarstore har fått medvind og nordmenn er mer prisbevisste enn noensinne.
Hvordan ser Rusta på veksttakten i Norge de kommende 10 årene?
Vi fortsetter å bygge virksomheten i henhold til den langsiktige ekspansjonsplanen og prosessene vi har etablert for å identifisere riktige geografiske lokasjoner som sikrer en sterk oppstart av nye varehus. Dette har gjort Rusta i Norge til konsernets nest største marked, med et landsdekkende nettverk av varehus fra Lyngdal i sør til Alta i nord, sier Norgessjefen.
Som konsernets nest største marked, med drøyt halvparten så mange butikker som i hjemlandet Sverige, lurer undertegnede på om kjeden noensinne vil lansere nettbutikk også i Norge.
Eller klarer Rusta seg greit uten?
Rustas varehusnettverk er ryggraden i virksomheten, og vi har 5,8 millioner medlemmer i Club Rusta. Vi vurderer fortløpende hvilke salgskanaler og geografiske lokasjoner som er best egnet for vår vekst, og deler gjerne mer informasjon så snart vi har noe nytt å fortelle, svarer Kramer ved spørsmål om det er planer om å etablere netthandel også i Norge.
"Julen er viktig"
Nå leser vi midten av oktober i kalenderen og det betyr at julehandelen nærmer seg. I morgen, onsdag 16. oktober, åpner Rusta et nytt konsept: nemlig en popup julebutikk.
Julen er viktig for detaljhandelen generelt, og det gjelder også for Rusta, men året er delt inn i flere sesonger som krever nøye tilpasning av sortimentet for å alltid kunne tilby kundene de riktige varene til en god pris, forteller Kramer, før han fortsetter:
Alle våre 53 varehus gjøres nå klar til jul og i ukene fremover vil det stadig komme mere julevarer. Vi er ikke representert i Oslo sentrum og vil gjennom en jule-popup kunne nå nye kunder med vår gode julestemning.