ANNONSE

Med design som verktøy redder de plastavfall: “Ville lage samtalestartere“

Sindre Rosness, daglig leder i Norwegian Trash.
Foto: Elin Frodeberg
Linn Adine Andersen

Norwegian Trash setter søppel på agendaen.

ANNONSE

Med design som verktøy omgjør Norwegian Trash plastsøppel og produserer interiør, møbler og nå også byggematerialer av det som kunne vært plast på avveie i hav og øvrig natur.

Det hele startet blant en gjeng venner og kolleger i designbyrået ANTI. Her ble idéen til, før ble den ble videreutviklet og etablert i aksjeselskapet Norwegian Trash AS. Selskapet driftes i dag av Sindre Rosness som daglig leder, men de opprinnelige initiativtakerne er fortsatt med på eiersiden og bidrar med sitt.

I tett samarbeid med miljøorganisasjonen Nordic Ocean Watch, som arbeider for å ta vare på havet, ble de første produktene til i nettbutikken til Norwegian Trash.

Uten Nordic Ocean Watch hadde ikke Norwegian Trash eksistert. Vi startet veldig idealistisk og ville gjøre noe med havplast. Vi ville lage samtalestartere, enkle produkter som starter samtaler om hvordan ta vare på havet, forteller Rosness.

I dag er produktsortimentet under utvikling og stadig i endring, og det testes i flere runder før et produkt får livets rett i nettbutikken. Møbler, interiør og designobjekter – alt er laget av resirkulert plastavfall.

På sikt skal nettsiden vår bli et sted der du kan finne ikke nødvendigvis kun våre ting eller produkter av havplast, men alle typer sirkulære produkter, møbler og interiør.

Livsløpshistorie via QR-kode

Via nettbutikken tjener ikke selskapet stort i form av kroner og øre, enda. Men det er her de fanger oppmerksomheten til fremtidige kunder, både privatpersoner og i prosjektmarkedet. I 2021 leverte Norwegian Trash for eksempel over 100 skolepulter til Åkerhamn Videregående skole.

På pultene, og i fremtiden på flere av produktene som selges i nettbutikken, vil man finne en QR-kode. Med denne kan man spore hele livsløpet til produktet presentert på en enkel måte.

Dette med sporing er noe som skal inn i alt vi lager og selger, for det gjør det jo også lettere hvis man skal resirkulere produktet i fremtiden, eller selge det videre. Det er en story som er interessant, og som folk er interesserte i å høre, sier Rosness, og fortsetter:

Vi leverte akkurat 120 pulter til en skole på Vestlandet, laget av spoler fra tekstilnæringen. Det er jo moro for elevene som sitter hver dag og jobber ved disse pultene, å kunne vite hva de er lagd av og at de er lagd av resirkulerte materialer.

Benytter Nederlandsk kompetanse

I tillegg til pultene nevnt ovenfor har Norwegian Trash blant annet levert over 60 lamper til et nybygget VIA i Vika. Lampene, som er tegnet av Ledsten Arkitektur, er nesten halvannen meter i diameter og produsert av resirkulert plastavfall.

Mye av plastavfallet kommer fra Oslo og Trondheim. Til de større produktene, som stue- og spisebord, bruker selskapet kompentanse fra en plastavfallsforhandler i Nederland. Her kan de enkelt finne frem til rett type plast blant avfallet, platene støpes og shippes så til Norge. Her blir platene videre bearbeidet. Restene – de blir til små PYTT-fat.

Slik det er i dag må vi presse plater i Nederland. Der er sirkulær industri veldig godt etablert, og det er enkelt å få tak i rett type plast med de egenskaper vi er ute etter, sier Rosness.

Hvilke bærekraftige strategier ville du ha videreført fra Nederland til Norge?

Nederland har gjort en del grunnleggende ting som å investere i sorteringsanlegg for eksempel. Det er det éne, men det andre er at de er mer ambisiøse i miljøpolitikken. Hvis jeg skulle ha ønsket meg noe videreført i Norge er det å lage en skatt eller avgift på produksjon av ny plast. Gjøre det dyrere å bruke ny plast enn resirkulert plast. I dag er det motsatt – det er dyrere å gjenvinne materialer – det gir ikke mening.

På jakt etter partnere

I løpet av 2022 skal Norwegian Trash øke fra 1,5 til 4 årsverk. For å få til dette må finansiering til, dette gjennom investorer og FoU-midler.

Vi trenger en partner som kan rådgive oss på hva som er lurt for å vokse strategisk de neste årene, sier Rosness.

Samtidig skal det åpnes for andre produkter i nettbutikken. Før det må logistikkfloken løses, foreløpig har ikke selskapet store nok volum til å kunne samarbeide med de tradisjonelle logistikkleverandørene. Frakt og lagring av større møbler er dessuten vanskelig – men Rosness er sikker på at de sitter på en løsning innen sommeren.

Del artikkel: