Forbrukertilsynet har sammen med europeiske forbrukermyndigheter gått i gjennom nettbutikker, for å sjekke i hvilken grad de informerer sine kunder om deres rettigheter. Det gjelder opplysninger om blant annet levering, angrerett, reklamasjon og klager, hvor det i følge Forbrukertilsynet er 2/3 nettbutikker som ikke overholder europeisk lovgivning.
Vi handler mer og mer på nett, og mye av handelen skjer på tvers av landegrensene. Da er det viktig at nettbutikkene informerer tydelig om hvilke rettigheter man har som forbruker dersom man ikke er fornøyd med det man har kjøpt, sier Frode Elton Haug,  juridisk direktør i Forbrukertilsynet.
Tilsynet skal ha blitt gjennomført i 27 land, der 500 nettbutikker har blitt sjekket. Alle nettsidene som har blitt sjekket opplyser om retten forbrukerne har til å angre på et kjøp, men ikke alle gir fullstendig og korrekt informasjon om vilkår og fremgangsmåten for å benytte seg av den.
Nettbutikkene vi har sjekket er flinke til å informere om at forbrukerne har angrerett, men må informere bedre om hvordan man kan benytte seg av denne retten, sier Haug.
Det skal være 15 norske nettbutikker som nå har fått brev av Forbrukertilsynet, hvor de bes om å oppfylle kravene. Tilsynet har også sendt klage til en utenlandsk nettbutikk.
Ulovlig Black Friday-markedsføring
Dette er imidlertid ikke de eneste brevene Forbrukertilsynet har sendt ut den siste tiden, da 10 nettbutikker også undersøkes for å ha ha brutt markedsføringsloven i forbindelse med fjorårets Black Friday. Det opplyser Forbrukertilsynet til E24, som blant annet har avdekket manglende førpriser i flere nettbutikker.
Uten førpris er det vanskelig for forbrukere å finne ut om noe faktisk vil være et godt kjøp eller ikke. Det kan også fort være villedende – og dermed ulovlig markedsføring, sier Elisabeth Lier Haugseth, direktør i Forbrukertilsynet, til avisen.
Forbrukertilsynet mener at Black Week gir forbrukerne et konstant inntrykk av at det er penger å spare, selv om det kanskje ikke er det.
Vi ser at mange næringsdrivende ikke gir god nok informasjon om salg og tilbud. Denne typen markedsføring skaper et press hos forbrukeren om å handle, men om informasjonen ikke er presis kan mange forbrukere ende opp med et kjøp som faktisk ikke er spesielt bra i det hele tatt.
Forbrukertilsynet har sendt brev til nettbutikker som NetOnNet, Jollyroom og Kitch'n. Haugseth opplyser at det kan bli økonomiske sanksjoner, om det ikke blir en endring.
LES OGSÅ: Millionbøter til Jollyroom