Ifølge ny forskning fra Boston Consulting Group har handelsmønsteret vårt gjennomgått en varig endring i etterkant av pandemien. Til tross for at stadig flere nå vender tilbake til fysiske butikker, vil netthandelen fortsette å vokse i årene fremover, forteller konsulentselskapet.
Bare i 2022 økte netthandelen med 3 prosent i Europa og 7 prosent i både USA og Asia. I første kvartal av 2023 opplevde netthandelen i Norge en økning på 15 prosent fra samme periode i fjor.
Ifølge nye tall fra Boston Consulting Group vil netthandelen utgjøre 41 prosent av det globale detaljsalget innen 2027. Dette er en betydelig økning fra andelen på bare 18 prosent i 2017.
Stor forskjell mellom selskapene
Videre understreker Boston Consulting Group at ikke alle netthandelsselskaper vil oppleve den samme fremgangen i årene fremover.
Selv om det er store forskjeller mellom selskaper som vokser videre og de som henger etter, er mange markeder fortsatt år unna full modenhet i netthandelen. Gapet kan tettes ved å dedikere mer ressurser og kapital i utvikling - og omstilling - av organisasjonen, forteller Sverre Martinsen, Managing Director og Partner ved BCGs Oslokontor.
Konsulentselskapet har utarbeidet fire punkter som skiller selskapene som lykkes fra de som har opplevd nedgang eller stagnasjon:
- Større investeringer i digital teknologi og e-handel. 70 prosent av selskapene som lykkes investerer mer enn 10 prosent av inntektene sine i utvikling og innovasjon.
- Mer modne teknologiløsninger, som i stor grad benytter tredjeparts netthandelsplattformer.
- En rekke markedsinitiativer, inkludert målrettede kampanjer, sortimentsutvalg og prisjustering.
- Vinnere får med hele selskapet i omstillingen mot å være netthandelsbasert med smidige, tverrfunksjonelle og autonome team.