Dagligvarehandelen har vært preget av coronapandemien og har holdt seg høy under situasjonen. Som følge av stengte grenseoverganger har nordmenn handlet mer innenlands og mat på farten er erstattet med flere måltider hjemme. Samtidig har netthandelen blitt nær doblet sammenlignet med i fjor.
Norgesgruppen, som har lagt frem tallene for første halvår 2020, kan rapportere driftsinntekter på nærmere 48 milliarder kroner. Det er opp 9,4 prosent. Driftsresultatetet (EBIT) endte på 2,2 milliarder kroner, opp fra 1,8 milliarder kroner under samme periode i fjor.
Norgesgruppen tilbyr nettbutikker gjennom Joker, Spar og Meny, men det er sistnevnte som står for mesteparten av netthandelssalget. I ukene etter at corona inntraff skal bestillingene på Meny.no ha blitt tredoblet.
Vi hadde en stor økning i ukene etter at korona inntraff, bestillingstallene tredoblet seg. Vi så en dreining i kundemønster, ikke lenger mest typiske barnefamilier, men alle aldersgrupper og blant annet flere eldre. Viktig å nevne at vi økte jevnt og trutt på netthandelen allerede for korona inntraff, sier Knut Nyløkken, driftssjef for Meny Netthandel, til Ehandel.
Fjorårets omsetning på nett, som vil si 329 millioner kroner, skal ha blitt passert allerede i midten av juni.
Andelen varierer stort for de 37 MENY-butikkene som i dag både har fysisk butikk og nettbutikk; den ligger på alt fra godt under 10 prosent til nesten opp mot 50 prosent. Tallene i år må også ses i lys av korona-tidene vi er inne i, som påvirker tallene både for butikk og for nett.
"Kundene vil ha begge deler"
Det tar likevel tid å få mat på nett til å bli lønnsom business. Så på spørsmål om hvordan det går med lønnsomheten til Meny.no er svaret følgende:
Det er ikke helt rett frem å svare på dette, da våre nettbutikker er knyttet tett sammen med de fysiske butikkene. Men isolert sett tjener vi ikke penger på nett i den fasen vi er nå, og en av grunnene er transportkostnadene. Vi er i en fase der kundepleie og oppbygging er viktigst. Vi bygger sten og sten.
Nyløkken tror matmarkedet på nett vil øke i tiden fremover.
Vi får stadig flere kunder, og stadig flere faste kunder. Samtidig tror vi ikke på noen butikkdød – flere kanaler kan leve side og side. Kundene vil ha begge deler, og de bytter gjerne mellom kanalene. For oss er stort utvalg, ferskvare og inspirasjon viktig uavhengig av om kunden handler på nett eller i butikk. Hos oss får de det begge steder, sier Nyløkken.