Den danske moteportalen Miinto kommer ut med en generert omsetning på 1,95 milliarder norske kroner i regnskapsåret 2020/2021 mot 1,27 milliarder kroner året før. Dette er en ny rekordvekst på 54 prosent.
Markedsplassen selger alt fra lokale merker til internasjonale luksusprodukter for en rekke butikker og merkevarer. Dette er en strategi som selskapet håper skal løfte de bredere ut på det internasjonale markedet. Lokalt i Norge skal man også åpne seksjoner for hjem og livsstil samt sport.
Skandinavia har vært selskapets hovedmarked, men nå har også det internasjonale salget tatt seg opp. Ved årsskiftet 2021 ekspanderte Miinto til seks nye markeder; Tyskland, Frankrike, Storbritannia, Italia, Finland og Spania. Allerede syv måneder etter lanseringen utgjør disse seks nye markedene 16 prosent av Miinto's samlede omsetning. Totalt finnes selskapet nå i 13 land.
Våre nye markeder vokser markant raskere enn forventet. Tyskland er i dag rangert som vårt femte største marked og forventningene våre tilsier at dette blir vårt største marked allerede til neste år. Med den positive utviklingen vi opplever for øyeblikket, vil vi jobbe for å ekspandere til et nytt kontinent neste år. Dette krever mye, men vi tror at dette vil la seg gjøre så fremt alt går etter planen, forteller Jake Petersen, Managing Director og Partner i Miinto, i en pressemelding, som ikke vil røpe flere detaljer rundt satsingen.
Men med veksten følger også store investeringer. I følge selskapet investerer man nå hver tjente krone i utvikling og nye kunder, hvilket betyr at Miinto ikke vil komme ut av siste regnskap med overskudd, slik det ser ut nå.
Selv om utviklingen på eksisterende og nye markeder går fint og etter planen, så er det aldri gøy å levere underskudd, men en aggressiv vekststrategi koster på bunnlinjen og vi har heldigvis oppbakning fra styret og investorer som støtter vekstambisjonene - både på eksisterende og nye markeder, sier Jake Petersen.
Da Miinto i 2020 rundet en milliard kroner i omsetning var det en stor milepæl. Ettersom selskapet nÃ¥ nærmer seg 2 milliarder kroner meddeler man at neste milepæl mÃ¥ være Ã¥ passere milliarden i euro.Â
Nå er milepælen en milliard Euro, skriver selskapet.