Last mile-trenden har skutt i været de siste årene og hjemlevering av varer er en luksus vi nordmenn er blitt godt vant med. En undersøkelse viser nå at de aller fleste også har miljøet i tankene når de bestiller hjemlevering på nett – samt at de forventer bærekraftige leveranser med lav miljøpåvirkning.
Undersøkelsen er gjort av transportselskapet Descartes med respondenter i Norden. Hele 73 prosent av de spurte svarte faktisk at de har leveranses klimapåvirkning i tankene når de bestiller hjemleveringer. Spesielt bør forhandlere som retter seg til yngre målgrupper være klar over at kundene vil forvente mer bærekraftige leveranser fremover.
Studien viser at forbrukerens miljøbevissthet øker jo yngre forbrukeren er, med topp nivå på 86 prosent i gruppen 18-24 år. Også i PostNords siste rapport over e-handel i Europa står miljøspørsmålet høyt på agendaen for forbrukerne. Rapporten viser blant annet at ca. 26 prosent av nordmenn aktivt velger å handle innenfor Norges grenser for å redusere klimapåvirkningen, skriver Descartes i en pressemelding.
Endringer er på vei
I Norge leverer Helthjem, Posten, PostNord, Instabox og Porterbuddy med flere, netthandelspakker hjem til nordmenn. Aldri før har Posten levert så mange netthandelspakker som de gjorde i 2021, og veksten er ikke ventet å avta.
Nylig signerte Helthjem, Morgenlevering og DI grønnvaskingplakaten. Dette for å gi et tydelig signal om at bærekraft står høyt på agendaen på tvers av selskapene.
Sminkegiganten Lyko har kvittet seg med samarbeidsaktører som ikke kan garantere fossilfri leveranse til sine kunder. Samtidig har konkurrenten Blivakker inngått en ny, treårig logistikkavtale med Posten og Bring – hvor nettopp bærekraft var en stor del av årsaken til at Brandsdal Group ville videreføre avtalen.
Det er altså liten tvil om at forbrukerne krever mer. Samtidig ser vi at logistikk- og netthandelsaktørene lytter på kravene til forbrukerne, og forsøker å finne løsninger.
Øko-leveranser
Etter gjennomføringen av undersøkelsen er det i følge Descartes to alternativer som kan være verdt å teste ut når det kommer til hjemlevering. Det første er å samle kundens bestillinger. For eksempel i løpet av en uke, og bruke drop box-fasiliteter. Slik kan forhandleren redusere antall leveranser og dermed leveringskostnader.
Tips nummer to er øko-leveranser. Og hva er dette? Leveringsalternativer som ligger innenfor eksisterende leveransevinduer og derfor krever kortere kjørestrekninger.
Mindre drivstoff betyr lavere CO2-utslipp, og derfor er denne tilnærmingen et mer miljøvennlig alternativ. Takket være redusert kjørestrekning som kreves for å utføre leveransen er økoleveranser de mest CO2-besparende og mest kostnadseffektive, skriver selskapet.
Til syvende og sist handler det om å gå fra en stedsbasert leveringsplanlegging til en ordrebasert leveringsplanlegging – hvor man også tar hensyn til hele kundebasen. Samtidig bør leveringsalternativene kunne presenteres dynamisk for kunden når de handler, slik at de alltid er informert om leveranses miljøpåvirkning.