"Et turbulent år"
Nedgangen rammer de fleste bransjekategoriene. Tøffest var fjoråret for lyd- og bildeprodukter, hvor salget faller med 13,8 prosent. Deretter følger mobil- og nettbrettsalget med et fall på 4,8 prosent, små og store hvitevarer med 4,6 prosent, og til sist PC-er og produkter til hjemmekontor og smarthjem med 3,4 prosent.
2023 fortsatte trenden fra 2022, og ble et turbulent år for hele bransjen. Høyere renter og strømpriser, krig i Ukraina, inflasjon og logistikkutfordringer som følge av andre internasjonale kriser øker prisene på de fleste produktene vi selger, sier Røsholm.
Én kategori viser imidlertid økning.
Den eneste kategorien som har en positiv vekst i verdi er smartklokker, hvor vi ser en oppgang på 14,2 prosent, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef for Stiftelsen Elektronikkbransjen.
Mobilmarkedet faller i verdi
De senere årene har vi sett en større økning i antall aktører i elektronikkbransjen som satser på ulike tjenester innen brukte og reparerte mobiltelefoner. Det er det en soleklar grunn til.
Mobilsalget faller nemlig for syvende år på rad, og i 2023 kjøpte nordmenn totalt 1,2 millioner nye mobiltelefoner. Mobilmarkedet faller 4,5 prosent i verdi, til 8,4 milliarder kroner.
I gjennomsnitt beholder Ola og Kari nå mobiltelefonen i 38,5 måneder, altså litt over tre år.
Det vil si at gjennomsnittlig levetid for en mobiltelefon har økt kraftig de siste årene, og vi beholder i dag mobilen i over tre år og tre måneder før den byttes ut, sier Ottemo.
I løpet av fjoråret kjøpte ni prosent av norske forbrukere brukte mobiltelefoner. I aldersgruppen 15 til 29 år er andelen hele 15 prosent.
48 prosent av nordmenn sier de vil vurdere å kjøpe et brukt elektronikkprodukt dersom det er en mulighet. Store hvitevarer er den mest populære produkttypen å kjøpe brukt, deretter følger mobil og TV, sier Ottemo, og peker på bransjeinitiativet Ombrukt som oppfordrer forbrukere til å velge brukte produkter med en ombyttegaranti på to år.