Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Milliardnedgang – elektronikksalget fortsetter å falle: “Et turbulent år for bransjen”

Jan Røsholm, adm. dir. i Stiftelsen Elektronikkbransjen, med kommunikasjonssjef Marte Ottemo // Foto: Stiftelsen Elektronikkbransjen
Én kategori viser oppgang, mens resten faller.
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

For andre året på rad faller salget av forbrukerelektronikk i Norge. I 2023 falt salget med 5,8 prosent målt i verdi – en nedgang på 2,3 milliarder kroner. Det rapporterer Stiftelsen Elektronikkbransjen torsdag formiddag.

Fallet i antall solgte produkter er større enn verdifallet, grunnet bransjens prisøkning på en rekke produkter. Det bekreftes nok en gang at nordmenn er prisbevisste, og gjerne velger produkter som ikke er like tøffe mot lommeboka.

Etter en omsetningsvekst på hele 18 prosent fra 2019 til 2020, og tre prosent fra 2020 til 2021, falt elektronikksalget som ventet i 2022 med åtte prosent. Fallet fortsetter i 2023, med en nedgang på 5,8 prosent, målt i verdi, kommenterer administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Jan Røsholm.

ANNONSE

"Et turbulent år"

Nedgangen rammer de fleste bransjekategoriene. Tøffest var fjoråret for lyd- og bildeprodukter, hvor salget faller med 13,8 prosent. Deretter følger mobil- og nettbrettsalget med et fall på 4,8 prosent, små og store hvitevarer med 4,6 prosent, og til sist PC-er og produkter til hjemmekontor og smarthjem med 3,4 prosent.

2023 fortsatte trenden fra 2022, og ble et turbulent år for hele bransjen. Høyere renter og strømpriser, krig i Ukraina, inflasjon og logistikkutfordringer som følge av andre internasjonale kriser øker prisene på de fleste produktene vi selger, sier Røsholm.

Én kategori viser imidlertid økning.

Den eneste kategorien som har en positiv vekst i verdi er smartklokker, hvor vi ser en oppgang på 14,2 prosent, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef for Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Mobilmarkedet faller i verdi

De senere årene har vi sett en større økning i antall aktører i elektronikkbransjen som satser på ulike tjenester innen brukte og reparerte mobiltelefoner. Det er det en soleklar grunn til.

Mobilsalget faller nemlig for syvende år på rad, og i 2023 kjøpte nordmenn totalt 1,2 millioner nye mobiltelefoner. Mobilmarkedet faller 4,5 prosent i verdi, til 8,4 milliarder kroner.

I gjennomsnitt beholder Ola og Kari nå mobiltelefonen i 38,5 måneder, altså litt over tre år.

Det vil si at gjennomsnittlig levetid for en mobiltelefon har økt kraftig de siste årene, og vi beholder i dag mobilen i over tre år og tre måneder før den byttes ut, sier Ottemo.

I løpet av fjoråret kjøpte ni prosent av norske forbrukere brukte mobiltelefoner. I aldersgruppen 15 til 29 år er andelen hele 15 prosent.

48 prosent av nordmenn sier de vil vurdere å kjøpe et brukt elektronikkprodukt dersom det er en mulighet. Store hvitevarer er den mest populære produkttypen å kjøpe brukt, deretter følger mobil og TV, sier Ottemo, og peker på bransjeinitiativet Ombrukt som oppfordrer forbrukere til å velge brukte produkter med en ombyttegaranti på to år.

Del artikkel: