Det svenske selskapet Lyko fortsetter å gjøre suksess innen sminke og hårpleie, og har nå rapportert tallene for fjerde kvartal og helåret 2019.
For fjerde kvartal landet omsetningen på 373 millioner svenske kroner, som er opp fra 292 millioner kroner under tilsvarende kvartal i 2018. Samtidig økte resultatet til 7 millioner, som opp fra 6,9 millioner kroner.
For hele året summeres omsetningen opp til drøye 1,1 milliard svenske kroner, hvilket kan sammenlignes med ca. 933 millioner kroner året før. Resultatet ble på 21 millioner kroner, som er opp fra minus 9 millioner kroner.
Lykos positive utvikling fortsatte under fjerde kvartalet med en total vekst på 27,7 prosent. Kundestrømmen på nett utviklet seg sterkt med en salgsvekst på 41 prosent, som tilsvarer 74 prosent av den totale omsetningen. Veksten for helåret landet på 26 prosent, hvilket er høyere sammenlignet med året før, sier gründer og daglig leder Rickard Lyko, i en kommentar til rapporten.
Selskapet kan fortelle at den sterke veksten i fjerde kvartal i stor grad skyldes Black Week.
Lyko tok nok en gang salgsrekord under Black Week. Uken omsatte for 110 millioner alene og hadde stort sett tre ordre i sekundet.
"0,6 prosent returer"
I dag har Lyko nettbutikk og fysiske butikker i Norge og Sverige, samt nettbutikk i Finland og nå også Danmark.
Vår norske virksomhet fortsetter å vokse raskt, akkurat som vår satsning i Finland. I Danmark, hvor vi lanserte så sent som i september, har det utviklet seg fint.
I forbindelse med det økte fokuset på høye returandeler i netthandelen, har Lyko for første gang valgt å også dele dette i sin siste årsrapport.
Det har vært stort fokus på returer i netthandelen og vi har derfor valgt å publisere vår returandel for første gang, hvilket utgjorde 0,6 prosent på nett under fjerde kvartal.