ANNONSE

Milliardselskap pumper ut dyreutstyr i Norge - doblet omsetningen

Daglig leder i Musti Norge, Erik Skjærstad.
therese.karlsrud.haugen

“Vil åpne mange butikker“

ANNONSE

Dyrebutikk-kjeden Musti åpnet dørene til sin første norske butikk i 2016, og har siden det vokst i rekordfart med salg av dyremat og dyreutstyr. I dag har selskapet 41 butikker i Norge og 290 butikker totalt i Norden.

Det er tidligere Enklere Liv-sjef Erik Skjærstad, som leder den norske virksomheten. Han har 20 års erfaring innen detaljhandel med bakgrunn fra store selskaper som Statoil og Varner. 

Hele Musti-gruppen er veldig tilfredse med utviklingen nå og det siste halvåret. Det er positiv stemning i alle markedene, men det er spesielt Norge og Sverige som utmerker seg som vekstmarkeder, sier daglig leder i Musti Norge, Erik Skjærstad, til Ehandel.

Det som i dag er et børsnotert milliardselskap ble først startet opp for over 20 år siden i Finland og finnes også i Sverige i tillegg til Norge. I 2019 omsatte Musti Norge for 160 millioner kroner, hvilket er en dobling fra 2018. 

Etter at coronaviruset inntraff i år, økte både kjøp, salg og adopsjon av kjæledyr betraktelig. Det har også smittet over på omsetningen til Musti de siste månedene.

Vi har hatt en solid utvikling i Norge siden starten i 2016 med tosifret like-for-like vekst hele veien. Dette tror vi har stor sammenheng med at vi er i et behovssegment i medvind. Dette har vi merket spesielt i 2020, hvor man også har sett en stor vekst i antall valper og kattunger som følge av mer hjemmetid.

Spa for de firbeinte

I Norge har selskapet så langt gått med underskudd og i fjor landet resultatet på minus 14 millioner kroner. Skjærstad virker imidlertid optimistisk til inneværende regnskapsår.

Det er så klart kostbart å etablere en butikkjede i et krevende retaillandskap som Norge i tillegg til at markedet er preget av en sterk vekst fra netthandel. Men når det gjelder regnskapsåret 2020 kan jeg si at vi gleder oss veldig til det blir offentliggjort. 

Butikkene våre er plassert over hele landet, fra Halden til Tromsø, og vi er på konstant leting etter nye lokaler. Vår ambisjon er å åpne mange flere butikker fordi vi ser tydelig at en kombinasjon mellom netthandel og butikker er avgjørende for den totale kundeopplevelsen.

Musti legger dessuten også vekt på opplevelse. Ved enkelte butikker kan kundene - eller rettere sagt, hundene deres - få ekstraordinær forpleining og service når de kommer på besøk. 

I dag har vi 12 lokasjoner i Norge med spa- og velværeavdelinger med klipp, styling og spabehandling. Vi klipper nok klør på rundt 40-50 000 hunder i året. 

Tjenester er et område vi satser på og vil utvide, da vi ser at det er en økende interesse blant kjæledyreiere. Vi ser blant annet stort potensiale innen valpetrening. Investeringene i kjæledyr og kompetansenivået til eierne er mye høyere nå enn det var for bare 10 år siden, og det må vi følge etter.

20 prosent netthandel

I dag står nettbutikken for rundt 12-13 prosent av omsetningen, men planen er at denne andelen skal øke til minimum 20 prosent innen få år.

Vi opplever en positiv utvikling i alle butikker, men netthandelen vokser mest og er i dag vår største butikk i omsetning. Dette er en naturlig følge av det organiske kanalskifte som foregår i handelen. Vi tilbyr både Click & Collect og Order in Store, og merker også at mange velger å orientere seg i butikken for så å etablere et handlemønster på nett.

Under pandemien har Musti holdt alle butikker åpne. Det planlegger de å fortsette med. Til årets Black Friday vil man dog rette fokuset mer mot netthandel.

Vi har deltatt på Black Friday i flere år, men vi har tatt et tydelig standpunkt i at vi skal bidra til dugnaden og ikke skape køer og folkeansamlinger. Vi kommer derfor til å redusere språkbruket rundt Black Friday noe, men skal likevel ha masse tilbud og henvise kundene i større grad til nettbutikken. 

"Tenker utenfor boksen"

Siden lockdown i mars har digitaliseringen gjort et kraftig hopp i motsetning til den fysiske handelen. Når det gjelder fremtiden er Skjærstad likevel overbevist om at vi trenger begge deler.

Jeg er ikke en av de som deler det negative synet på varehandelen. I Musti ser vi en sterk vekst både digitalt og fysisk, men det jeg tror blir viktig er å gjøre denne overgangen så sømløs som mulig. For det første må skillet viskes ut også må vi snakke mer om total kundeopplevelse. For det andre tror jeg det er konseptene som tenker utenfor boksen, som vil overleve. Det kan for eksempel være å ha tjenester ved siden av rent produktsalg, som er med på å overraske og imponere kundene litt ekstra. Fysiske tjenester er noe du ikke kan kjøpe på nett og det bidrar samtidig til en større “share of wallet”.

Skjærstad mener også at en av suksessfaktorene bak Mustis sterke vekst kommer av at de er synlige og tilgjengelig til enhver tid. Selskapet står i tillegg for utviklingen av nettbutikkplattform selv, noe som gjør at de kan snu seg raskt.

Kundeopplevelsen i fysiske butikker skaper ofte troverdighet og dermed oppleves det også trygt å handle i nettbutikken vår, tror jeg. Vi eier også vår egen plattform og har et utviklerteam i Stockholm. Det gjør oss i stand til å ta tak i tilbakemeldinger fra kunder og endre ting raskt. Vi er dessuten en aktør som ikke prøver å gjemme oss på noe som helst vis, men vil at det skal være lett å komme i kontakt med oss enten på mail, telefon eller chat. For oss er det viktig å være tett på kunden!

Musti-konsernet omsatte i fjor for rundt 287 millioner euro, hvilket tilsvarer over tre milliarder norske kroner. Det gjør kjeden til den ledende i Norden på sitt felt.

Del artikkel: