Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Milliardvekst for Elkjøp: ”Vi tar markedsandeler”

Elkjøp Nordic-sjef Erik G. Sønsterud.
therese.karlsrud.haugen

Knallstart på julehandelen.

 

ANNONSE

Første halvdel av regnskapsåret 2020/2021 resulterte i kraftig vekst for Elkjøp Nordic, som økte salgsinntektene med totalt 26 prosent til 23,5 milliarder kroner. Det tilsvarer en vekst på nærmere fem milliarder kroner.

Samtidig økte driftsresultatet med 299 millioner kroner og endte på 876 millioner, hvilket er en økning på 52 prosent fra fjoråret.

Det har vært et meget spesielt år, hvor våre kunder og samfunnet har blitt langt mer avhengige av teknologi. Både for å opprettholde personlig og profesjonell kontakt, men også for å underholde og more oss i en vanskelig tid. Dette gir oss helt klart medvind og hele markedet øker, men samtidig tar vi markedsandeler i alle markeder og øker vår markedsandel nordisk fra 25,7 til 27,2%, sier Elkjøp Nordic-sjef Erik G. Sønsterud, i en pressemelding.

Størst er veksten i det norske og svenske markedet, med henholdsvis 20 og 22 prosent økning.

Vi er utrolig stolte av den fantastiske innsatsen fra alle våre 12.000 ansatte, på tvers av alle funksjoner i hele Norden, som har klart å håndtere en slik voldsom vekst under ekstraordinære omstendigheter på en imponerende måte.

LES OGSÅ: Elkjøp om Black Week-salget: "Vi ser en sterk økning"

Rekorder i julehandelen

Elektronikkjeden fikk også en knallstart på julehandelen, med en vekst på hele 47 prosent i perioden 1. november til 12. desember. Det skal i stor grad skyldes Black Week.

Kombinasjonen av varehus og netthandel har fungert veldig godt, og tallene er et resultat av hard innsats, innovative løsninger og godt samarbeid. Vi ser en markant økning i trafikken på nett og bruk av «Klikk&Hent» og «Klikk&Hent på parkeringsplassen» i de periodene hvor samfunnet stenger ned, sier Fredrik Tønnesen, administrerende direktør i Elkjøp Norge.

Elkjøp lanserte nylig en ny versjon av live shopping, hvor kundene kan få hjelp av ansatte i fysisk butikk digitalt.

I tiden som vi står i, er det viktig at kundene våre får velge selv hvordan de vil handle, samtidig som vi sørger for den gode rådgivningen og hjelpen man er vant til. Å utnytte samspillet mellom nett, varehus og kunnskapsrike ansatte vil være vår vinnerformel også i fremtiden, sier Fredrik Tønnesen.

LES OGSÅ: Elkjøp satser på ny tjeneste: "Har hentet verdifull erfaring"

Del artikkel: