Jollyroom får for andre gang i år bot for villedende reklame, og svenske myndigheter dømmer leketøysgiganten til å betale millioner. Dette melder svenske Breakit.
Tidligere i høst vurderte Patent- og merkevaredomstolen i Sverige at salgskampanjene til Jollyroom ikke var så fordelaktige som de ga uttrykk for, og konsekvensene ble et forbud mot villedende reklame samt et gebyr på 1,5 millioner svenske kroner.
Svenske myndigheter mener at selskapet har brutt dette forbudet, og Jollyroom er derfor nå dømt til å betale 3 millioner svenske kroner i bøter, i tillegg til gebyret de fikk tidligere i høst.
Jeg er veldig fornøyd med Patent- og merkevaredomstolens dom. Det viser at det koster å begå gjentatte brudd på vilkårene. Jeg håper nå at andre aktører som bruker samme knep tar lærdom av dette, sier Forbrukerombud Cecilia Tisell til Breakit.
Grunnlaget for dommen skal blant annet være bruk av uttrykk som "Alt skal bort!" og "Kjøp utgående sortiment", uten at prisene er vesentlig lavere enn den ordinære prisen. Breakit skriver at dette dog ikke er summer som bør påvirke leketøysgiganten økonomisk da de omsatte for 1,4 milliarder kroner og hadde et resultat på 120 millioner kroner i fjor.