Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Resultatfall for PostNord - ”økte kostnader og lavere leveringskvalitet”

therese.karlsrud.haugen

Leverte millionunderskudd i andre kvartal.

 

 

ANNONSE

Det endte med negativt resultat for PostNords norske virksomhet i årets andre kvartal. Driftsresultat landet på minus 3 millioner kroner, som er ned fra 30 millioner i pluss under tilsvarende kvartal i fjor.

Samtidig økte omsetningen med 15 prosent til 1,3 milliarder kroner og pakkevolumene gikk opp med 52 prosent.

LES OGSÅ: PostNord-sjåfør kastet pakker inn i bilen

PostNord har forberedt seg på økt pakkevekst i årene fremover og det er investert i terminaler med betydelig økt sorteringskapasitet, nye og smartere løsninger og et forsterket tilbud innen både butikk- og hjemleveringstjenester spesielt, sier Robin Olsen, administrerende direktør i PostNord Norge, i en pressemelding.

Det reduserte resultatet skal i følge PostNord Norge skyldes investeringer som ble gjort i forbindelse med økt sorteringskapasitet på terminal Langhus. Det skal også ha påvirket leveringskvaliteten, opplyser selskapet.

Langhus-terminalen stod ferdig i høst, og i april i år ble en ny produksjonsmodell iverksatt for å øke den totale kapasiteten, sier Olsen og legger til:

Oppstart og innkjøring av ny produksjonsmodell under april og mai 2021 på Langhus ga oss innkjøringsutfordringer, kombinert med høye volumer i perioden. Dette har medført økte kostnader og lavere leveringskvalitet. Innkjøringsperioden er over og leveringskvaliteten er tilbake på et akseptabelt nivå, sier Olsen.

For å møte den forventede netthandelsveksten er det under oppføring av nye terminaler i Drammen og Bergen, som vil stå ferdig neste år. Dette kombinert med en investering i 3 000 pakkeautomater som skal rulles ut i løpet av 2021 og 2022. Selskapet har også en ambisjon om å være fossilfrie innen 2030, og skal rulle ut totalt 400 elektriske varebiler i år og neste år. 

Sterke tall for konsernet 

Totalt for hele PostNord-konsernet økte imidlertid både omsetning og resultat i andre kvartal. Omsetningen gikk opp med én milliard og endte på 10,3 milliarder kroner. Samtidig utgjorde driftsresultatet 518 millioner kroner, som er en liten økning fra fjoråret.

For hele første halvår omsatte logistikkselskapet for over 20,5 milliarder kroner sammen med et positivt driftsresultat på 817 millioner kroner.

PostNord sitt forbedringsarbeid gir resultater. Konsernets driftsresultat er fortsatt sterkt, og den positive resultatutviklingen i PostNord Danmark fortsetter. Det sterke andre kvartal og første halvår skyldes at PostNord – med fokus på kundene og lønnsomheten – er i ferd med å fullføre det pågående forbedringsarbeidet for å kunne møte økte pakkevolumer og fallende brevvolumer. Samtidig har vi klart å omsette vår unike kapasitet i konkret kundeverdi, sier Annemarie Gardshol, CEO PostNord Group.

Del artikkel: