ANNONSE

Mobilen tar over netthandelen

Norge i verdenstoppen innen mobiltransaksjoner
therese.karlsrud.haugen

Den klart mest fortrukne kjøpsenheten.

ANNONSE

Ferske tall fra 1600 små- og mellomstore nettbutikker viser at 8 av 10 besøkende var inne i butikkene med sin mobiltelefon under årets Black Friday. Samme dag ble også 61 prosent av kjøpene gjennomført med mobil.

Statistikken kommer fra Mystore.no, som er Norges største plattformleverandør innen e-handel og håndterer årlig ordre for flere milliarder norske kroner.

Tross en høy andel mobilkjøp på Black Friday var dette likevel dagen i Black Week med lavest andel kjøp fra mobil. Lørdagen gruser nemlig de øvrige dagene med 73 prosent kjøp utført på mobil. Dette til sammenligning med 69 prosent under samme dag i fjor.

LES OGSÅ: Tall fra Virke: Black Friday-salget falt

Nettbrettet stuper

Totalt for Black Week 2019 skal 65,6 prosent av kjøpene ha blitt utført fra en mobil, som er opp 5 prosent fra i fjor. Samtidig ble 29 prosent utført fra desktop, som er en liten økning fra 28,6 prosent i 2018. Kjøp fra nettbrett faller på sin side fra 9,4 prosent i 2018 til 6,3 prosent i 2019.

Mystore.no har også registrert at 80 prosent av brukerne på det meste skal ha vært inne i butikkene fra mobilen (Black Friday kl. 06.00). Det er det samme tallet som i 2018. Trafikken fra nettbrett skal på sin side ha stupt, hvor antall brukere falt med 28,6 prosent fra 2018 til 2019.

Tilsvarende trend gjelder også globalt i følge tall fra Salesforce, som avdekker at mobilen stod for 73 prosent av all digital trafikk under Black Week og at 55 prosent av alle kjøp også ble gjennomført med mobil.

Del artikkel: